Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar opublikował najnowsze dane na temat liczby samochodów elektrycznych – osobowych i lekkich dostawczych do 3,5 tony – jeżdżących po polskich drogach. Na koniec roku było ich dokładnie 33 866, z czego w samym tylko 2022 roku przybyło 15 390. Hybryd plug-in było 31 932, mniej niż elektryków. Co ciekawe, rynek aut nowych jest znacznie większy niż import, dokładnie odwrotnie niż w przypadku pojazdów z tradycyjnymi napędami, w tym segmencie jest więc sporo do zrobienia.
Liczba samochodów elektrycznych w Polsce [wyniki 2022]
Tak jak wspomnieliśmy, spośród wszystkich 33 866 elektryków niemal połowa pojawiła się w 2022 roku. Ale dynamika przyrostu spadła, od 2018 roku liczba auto nowych zwiększała się mniej więcej dwukrotnie rok w rok, tymczasem w 2022 zamiast około 18-19 tysięcy na naszych drogach zjawiło się tylko 15 390 pojazdów. W poprzednich latach było lepiej:
- 2018 – 1 025,
- 2019 – 2 371 (+131 proc. rok do roku),
- 2020 – 4 640 (+96 proc. r/r),
- 2021 – 9 139 (+97 proc. r/r),
- 2022 – 15 390 (+68 proc. r/r).
W 2022 roku zarejestrowano 11 193 nowych osobowych elektryków i zaledwie 2 568 importowanych (22,9 procent), w przypadku aut dostawczych było to odpowiednio 1 414 i 215 (15,2 proc.) pojazdów. Podczas gdy w 2021 roku duży skok liczby rejestracji zanotowano w ostatnim kwartale, w 2022 roku piki były widoczne w miesiącach kończących I, II i III kwartał (marzec, czerwiec, wrzesień; ilustracja poniżej), a grudzień okazał słabszy od listopada. Można się domyślić, kto wygenerował te maksima na podstawie zdjęcia otwierającego grafikę (ilustracja powyżej), zaskakujące jest natomiast to, że były wyraźniejsze niż w roku 2021:
Jeśli przyjmiemy aktualne dane oraz uznamy, że do „pojazdów elektrycznych”, o których wspominał premier Morawiecki, liczymy właśnie auta elektryczne i lekkie samochody dostawcze do 3,5 tony, a NIE liczymy jednośladów czy autobusów, wtedy 1 milion elektryków powinien znaleźć się na polskich drogach w I połowie 2028 roku, za około 5 lat i 3 miesiące. Jeżeli jednak spadek tempa przyrostu liczby elektryków się utrzyma, dojdzie do tego później. Dla porównania: w Niemczech poziom 1 miliona aut elektrycznych osiągnięto na koniec 2022 roku.
Prognoza przyrostu liczby samochodów elektrycznych w Polsce wyznaczony z użyciem nieliniowej krzywej regresji. Daty na dole oznaczają stan na _koniec_ roku, a nie jego początek