Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Musk: Nie jesteśmy pewni, czy komputer FSD (HW3) poradzi sobie z jazdą autonomiczną. W razie czego: darmowe upgrade

Ci, którzy zdecydowali się na zakup Tesli z pakietem FSD i komputerem trzeciej generacji (FSD HW3), by w przyszłości zasmakować pełnej autonomii samochodu, mają prawo czuć się „delikatnie” rozczarowani. Podczas finansowego podsumowania trzeciego kwartału 2024 roku, Elon Musk przyznał, że nie jest stuprocentowo pewny, czy uda się obsłużyć jazdę autonomiczną ze starszą wersją platformy sprzętowej. „HW4 ma kilkakrotnie większe możliwości [obliczeniowe] niż HW3”. Na szczęście zapowiedział też ewentualny darmowy upgrade.

Jazda autonomiczna i platforma sprzętowa HW3. Może się udać, nie musi

Wyznanie wychwycił portal Electrek. Musk zdradził, że na HW4 łatwiej jest sprawić, by wszystko działało, tymczasem wciśnięcie tego samego do HW3 „wymaga sporo wysiłku”. Dlatego HW3, początkowo zwane właśnie „komputerem FSD”, może nigdy nie osiągnąć poziomu bezpieczeństwa, który jest niezbędny, by elektronika przejęła całkowitą kontrolę nad samochodem. Słowem: właściciele Tesli z platformą 3. generacji, nawet jeśli dziś testują (Nadzorowane) FSD / FSD (Supervised), mogą nie otrzymać oficjalnej wersji (Nienadzorowanego) FSD / FSD (Unsupervised).

(Nienadzorowane) FSD to co najmniej jazda półautonomiczna 3. poziomu, czyli sytuacja, w której kierowca może nie patrzeć na drogę i zdjąć ręce z kierownicy, ale prezentacja Tesla Robotaxi wskazuje, że producent mierzy w autonomię 4. lub 5. poziomu, czyli taką, przy której człowiek nie jest już potrzebny. Na wszystkich tych poziomach Tesla przejmuje odpowiedzialność za auto i zdarzenia drogowe, kiedy komputer steruje pojazdem.

Czym się różni FSD HW3 od HW4 / AI4? Platforma sprzętowa trzeciej generacji wykorzystuje kamery z matrycami 1,2 MPix, które przekazywały do jednostki centralnej obraz o rozdzielczości 1280 x 960 pikseli. Przy HW4 stosowane są matryce 5-megapikselowe obsługujące znacznie wyższą rozdzielczość. Efektem jest czystszy widok ze znacznie większą liczbą szczegółów oraz lepszym balansem bieli, co widać na nagraniu Dirty Tesla (poniżej; samochody jechały w odstępie kilku minut, oświetlenie i warunki są zbliżone).

Tylna kamera przy HW4 widzi szerzej niż kamera przy HW3, co da się zauważyć przy krawędziach obrazu (pierwsza ilustracja poniżej (c) Dirty Tesla). W samochodzie inny jest też kształt obudowy komputera, ponieważ płyta główna jest większa, więc nie ma prostej możliwości zamiany starszej jednostki na nowszą (druga ilustracja (c) Green). Ale Elon Musk obiecał, że jeśli HW3 nie poradzi sobie z (Nienadzorowanym) FSD, firma zaoferuje właścicielom darmową aktualizację, chociaż w przeszłości twierdził, że taka opcja nie wchodzi w grę. Konieczne zatem będzie zaprojektowanie nowej płyty głównej mieszczącej się w starej obudowie.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version