Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Musk jakby o Izerze: Niektórzy chcą stworzyć masowy samochód, choć nigdy wcześniej nie wyprodukowali samochodu

Financial Times zdołał zaprosić na swoją konferencję Elona Muska i JB Straubela, dwóch współzałożycieli Tesli. W jej trakcie obaj wspominali dawne lata swojej działalności, Elon Musk zdradził, jak naprawdę wyglądała Tesla Roadster oraz wygłosił opinię na temat startupów chcących budować samochody elektryczne. Ta ostatnia opinia jako żywo pasuje do ElectroMobility Poland zajmującym się Polskim Samochodem Elektrycznym „Izera”.

Elon Musk o startupach i Tesli Roadster I

Zapytany o obecną sytuację rynkową na tle swoich doświadczeń z Teslą Musk powiedział coś, co idealnie pasuje do wysiłków ElectroMobility Poland:

Uruchomienie firmy produkującej samochody jest mega bolesne. To nie są łatwe pieniądze. Niektóre firmy, jak widzę, skaczą na głęboką wodę i usiłują stworzyć pojazd do masowej produkcji, podczas gdy nigdy nie zrobili żadnego pojazdu. To szaleństwo!

JB Straubel zaznaczył, że obecne startupy zdają się nie dostrzegać pierwszych dziesięciu lat Tesli i patrzą na rynek przez pryzmat aktualnego sukcesu producenta. Musk wspomniał, że na początku popełnili tyle błędów, że było to żenujące. Niemal wszystkie założenia dotyczące pierwszej Tesli Roadster były błędne i nie działały. Ani on, ani JB Straubel nie mieli pojęcia, jak zbudować samochód, nie mówiąc już o tym, że praktycznie nikt na świecie nie wiedział, jak stworzyć auto zasilane bateriami Li-ion.

Pierwotna idea, by wykorzystać podwozie Lotusa Elise, okazała się z gruntu zła. Choć zdawało się, że wystarczy do baterii dołożyć silnik i wszystko powinno działać, co okazało się całkowitą nieprawdą. Tymczasem w podwoziu nie było miejsca na zbyt dużą baterię, a nawet z nią samochód był o 40 procent cięższy niż Lotus Elise. Ostatecznie Tesla Roadster miała zaledwie 6 procent wspólnych części [podwozia] ze swoim spalinowym krewniakiem.

Dodatkowa waga baterii sprawiała, że struktura nośna okazała się niewłaściwa i że testy zderzeniowe traciły ważność ze względu na różnice w stosunku do wersji spalinowej. W dodatku Lotus, kiedy tylko miał problemy finansowe, podnosił koszty licencji, co sprawiało, że trudno było zapanować nad ceną Tesli Roadster. Pierwotny pomysł, żeby wszystko podlegało outsourcingowi nie wypalił, łańcuch dostaw okazał się katastrofą. Dziś widzi, że znacznie lepszym rozwiązaniem byłoby rozpoczęcie procesu projektowania od czystej kartki papieru.

ElectroMobility Poland planuje budowę trzech samochodów elektrycznych na platformie zakupionej od zewnętrznej firmy. Fabryka aut powinna wystartować przed końcem 2024 roku. Zostały mniej więcej dwa lata, na razie nie wiadomo nawet, kto będzie dostawcą bazy.

Cała opowieść jest w pierwszych 18 minutach nagrania:

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: dość niepokojące jest to, że ElectroMobility Poland nie chwali się żadnymi postępami, choćby i małymi. Jak gdyby prace utknęły w martwym punkcie.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 4.4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version