Była pierwsza, oto druga część spisu wątków, które zostały poruszone podczas rozmowy Munro z Muskiem. Pojawiła się dokładność budowy klocków Lego, wątek z kompozytami zamiast metali w konstrukcji nadwozia, opinia, czy warto robić MBA oraz zdanie szefa Tesli o short sellerach.

Musk i Munro, najciekawsze wątki, zakończenie

Odlewy były pretekstem do rozwinięcia dyskusji w kierunku precyzji składania elementów samochodu. Pojawił się temat klocków Lego, które wytwarzane są w formach ukształtowanych z dokładnością do 0,002 milimetra. Przy okazji Munro skomplementował kompozyty bazujące na włóknach węglowych zastosowane w BMW i3, których sztywność gwarantuje, że szczeliny są zawsze takie same.

Musk podkreślił, że kompozyty z włóknami węglowymi mają pewną wadę. Jest nią znikoma rozszerzalność cieplna, podczas gdy stal i aluminium mają te współczynniki parokrotnie wyższe. Znikoma rozszerzalność cieplna może powodować problemy, gdy trzeba zaprojektować ramę do drzwi, która działa zarówno przy niskich, jak i wysokich temperaturach. Jeśli zatem rama jest stalowa, lepiej, żeby drzwi też były stalowe.

W trakcie rozmowy Musk przypomniał wątek nowego stopu aluminium, który Tesla musiała opracować na potrzeby Wielkiej Maszyny Odlewniczej. Musiał on dawać się kształtować, ale nie mógł się odkształcać po zakończeniu procesu i nie mógł wymagać np. dodatkowego hartowania.

Dał też radę przyszłym inżynierom. Jego zdaniem:

(…) badania materiałowe (jako dziedzina naukowa) są jedną z najbardziej przydatnych dziedzin podczas studiów inżynieryjnych.

On sam jest wielkim miłośnikiem badań materiałowych i nawet rozpoczął swego czasu studia w tej dziedzinie. Sądzi też, że za 10 lat na świecie będą się sprzedawały głównie samochody elektryczne.

Po długim monologu Munro rozmowa przeszła do akumulatora 12 V wykonanego w technologii Li-ion, który to temat szeroko opisywaliśmy.

MBA

Zapytany o temat Musk wyraził swoją delikatną niechęć do studiów Master of Business Adminsitration (pol. Mistrz Administracji Biznesowej, MBA) jako o katapulcie do kariery. Jego zdaniem ten dyplom jest nieprzydatny, gdy ktoś naprawdę chce być liderem. Ukończenie poważanych studiów MBA sprawia, że człowiek wskakuje na pozycję szefa, być może potrafi sprawnie przygotowywać prezentacje PowerPointa, ale nie ma pojęcia, jak coś działa [bo nie przeszedł całego procesu od początku].

Według Muska właściwa droga to zasłużenie sobie na tytuł szefa [przez pracę w danym miejscu].

Short sellerzy

Przedostatnie zagadnienie to kwestia short sellerów, czyli osób zarabiających na spadku akcji przez wypożyczanie ich na pewien okres. Musk wskazał na paradoksalność sytuacji, w której sprzedawane jest coś, czego short sellerzy faktycznie nie posiadają, a tylko wypożyczyli na pewnych warunkach. Takie działanie miało sens w przeszłości, gdy akcje były prawdziwymi „papierami wartościowymi”, a więc drukami z pieczęciami itd., które musiały być fizycznie transportowane, ale teraz zostało wypaczone.

Według szefa Tesli współczesny short selling wykorzystywany jest przeciwko opinii publicznej. Był również wykorzystywany przeciwko Tesli: short sellerzy robili wszystko, by zohydzić ludziom producenta i zarobić na spadku akcji. Udało im się dwa razy: w roku 2013 oraz w latach 2017-19

Kod Autopilota/FSD

Ostatnim wątkiem były prace nad FSD, ale traktowane już bardzo ogólnie. Musk stwierdził, że chciałby, żeby samochód po prostu dowiózł do domu kogoś, kto zasnął w samochodzie. A gdy auto wykryje problemy [zdrowotne], wtedy powinno zabrać swojego właściciela do szpitala. Oczywiście w przyszłości.

Zdjęcie otwierające: Elon Musk i Sandy Munro (c) Munro Live

Całe nagranie:

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]