No i jest. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił, że 2 sierpnia 2021 roku startuje nabór banków zainteresowanych finansowaniem leasingów samochodów elektrycznych i wodorowych w ramach programu „Mój elektryk”. Budżet programu na lata 2021-2026 wynosi 400 milionów złotych. Leasingi mają być udzielane zarówno osobom fizycznym, jak też firmom czy organizacjom.
Efekty naboru „najdalej w IV kwartale 2021”, wtedy powinny pojawić się elektryki w leasingu z dopłatami
W ramach obecnego systemu dopłat do samochodów elektrycznych „Mój elektryk” NFOŚiGW możliwe jest uzyskanie dofinansowania wyłącznie przez osoby fizyczne przy zakupie gotówkowym. Zakupy w leasingu, choć wymieniane jako jedna z największych zalet nowej wersji programu, musiały poczekać na swoją kolej, czyli na ogłoszenie naboru skierowanego do banków. Dopiero podpisanie odpowiednich umów ma pozwolić na korzystne leasingi aut elektrycznych.
Dzięki współpracy NFOŚiGW z bankami na rynku mają pojawić się ogłoszenia dotyczące sprzedaży samochodów elektrycznych z uwzględnioną już dopłatą. Przykładowa Tesla Model 3 SR+ kosztująca normalnie 199 990 złotych będzie mogła zostać zaoferowana za 172 990 złotych posiadaczom Karty Dużej Rodziny lub 181 240 złotych osobom nieposiadających takiej karty. Tesla Model 3 LR przynajmniej teoretycznie będzie mogła wystartować od 217 990 złotych. Oczywiście wszystko plus koszty leasingu.
Podczas pierwszej prezentacji programu „Mój elektryk” nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że NFOŚiGW spodziewa się, że pierwsze oferty leasingów uwzględniających dopłaty powinny pojawić się najdalej w IV kwartale 2021 roku. Oficjalnie wiadomo natomiast, że NFOŚiGW domaga się gotowości do uruchomienia systemu dofinansowań w ciągu 90 dni od dnia podpisania umowy z Funduszem. Na ten wariant przeznaczono aż 4/5 budżetu, tj. 400 milionów złotych do wydania w latach 2021-2026.
W ramach leasingu możliwy będzie zakup pojazdów kategorii M1 (auta osobowe z maksymalnie 9 miejscami, do 3,5 tony), N1 (auta dostawcze do 3,5 tony) oraz jednośladów, trzy- i czterokołowców (kategorie od L1e do L7e). Na razie nic nie wskazuje na to, żeby osoby fizyczne mogły uzyskać dopłaty do pojazdów innych niż auta osobowe (kategoria M1).