Financial Times odkopał ciekawe wyniki badań z Trancik Lab na Massachusetts Institute of Technology. Wynika z nich, że Mitsubishi Space Star vel Mirage, niewielkie auto spalinowe, w ciągu całego cyklu życia jest dziś bardziej ekologiczne niż najmocniejsza Tesla Model S.

Spalinowy też może być ekologiczny

Mitsubishi Space Star (na niektórych rynkach: Mirage) to samochód z segmentu B, czyli auto małe. Do tego samego segmentu należą choćby spalinowa Toyota Aygo, BMW i3 i Renault Zoe. Space Star wyposażany jest w silniki o pojemności 1.0 lub 1.2 litra o mocy od 69 do 78 koni mechanicznych i w 2014 roku znalazł się na liście Forbesa „12 najbardziej ekologicznych samochodów na świecie”.

> Białe fotele w Tesla Model X [WIDEO] po 120 tysiącach kilometrów. UWAGA! Zużywają się!

Ale do rzeczy: według obliczeń Trancik Lab, Space Star wygrywa z Tesla Model S P100D, bo w ciągu całego cyklu życia auto Mitsubishi – od momentu produkcji aż do recyklingu – emituje lub powoduje emisję zaledwie 192 gramów dwutlenku węgla na 1 km. Obliczenia dotyczą stanu na dziś, w którym odnawialne źródła energii produkują tylko pewien odsetek energii elektrycznej.

Auto spalinowe vs samochód elektryczny

W tym samym cyklu życia Tesla Model S P100D uwolni do atmosfery aż 226 gramów dwutlenku węgla, a BMW serii 7 – 385 gramów CO2. Oczywiście należy pamiętać o tym, że Space Star to auto z najniższej możliwej półki, a Tesla Model S P100D to luksusowa, 5- lub 7-osobowa limuzyna w najmocniejszej możliwej konfiguracji.

> BADANIE: Polacy chcą samochodu elektrycznego tańszego niż spalinówka, z zasięgiem 201-500 km, z wynajmem baterii

A inne auta?

Poniżej zamieszczamy wykres z raportu Trancik Lab z zaznaczonymi najciekawszymi samochodami. Na osi pionowej (y) znajduje się emisja dwutlenku węgla podczas całego cyklu życia auta, z kolei na osi poziomej (x) odłożono koszty samochodu i jego użytkowania w dolarach na kilometr.

Wyraźnie wyróżniają się Chevrolet Suburban i Mercedes E350, które są drogie i powodują wysoką emisję CO2. Co ciekawe, żadne z współcześnie produkowanych aut nie spełnia założeń emisji / kosztów na rok 2040 („2040 target”):

Warto przeczytać: Personal Vehicles Evaluated against Climate Change Mitigation Targets

 

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]