Intrygujący wywiad IBRM Samar. Szymon Byliński, dyrektor ds. innowacji i rozwoju technologii w Ministerstwie Energii przyznał, że trwają obecnie prace nad wykorzystaniem Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Wśród poruszanych kwestii pojawiają się również dopłaty do samochodów elektrycznych w Polsce.

Dopłata do samochodu elektrycznego w 2019? 2020?

Od 1 stycznia 2019 roku w Polsce działa Fundusz Niskoemisyjnego Transportu. To dodatkowa opłata w wysokości 9,84 grosza brutto doliczana do każdego sprzedanego litra paliwa. Pieniądze trafiające do Funduszu mają posłużyć do rozwijania infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych oraz transportu niskoemisyjnego.

> Fundusz Niskoemisyjnego Transportu – co to jest?

W wywiadzie udzielonym portalowi Samar.pl, Szymon Byliński wyznaje, że trwają obecnie prace nad właściwym zagospodarowaniem tych środków: „Obecnie rozmawiamy z Komisją Europejską o zakresie dozwolonej unijnymi przepisami pomocy publicznej. Przedstawiliśmy rozwiązania podobne do tych stosowanych w innych krajach europejskich” [podkreślenie redakcji www.elektrowoz.pl].

Tymczasem „w innych krajach europejskich” stosuje się rozmaite mechanizmy stymulowania rynku samochodów elektrycznych. Obniża się dotkliwe podatki, które zależne są od wieku auta (w Polsce ich nie mamy) oraz stosuje się system dopłat przy zakupie aut na prąd. Wynoszą one zwykle od 2 do 6 tysięcy euro, czyli równowartość od 8,6 do 25,7 tysiąca złotych.

> Dopłaty do samochodów elektrycznych 2019 we Włoszech: do 26 tysięcy złotych (równowartość) bonusu za zakup elektryka

Dyrektor ds. innowacji i rozwoju w Ministerstwie Energii daje potencjalnym nabywcom samochodów elektrycznych sporo nadziei: „Wydaje się więc, że już w tym roku pojawi się jakaś realna pomoc dla e-rynku. (…) Również klient indywidualny będzie mógł kupić samochód elektryczny z dopłatą.” [podkr. red. www.elektrowoz.pl] Przypomina jednak, że w Polsce nowe auta kupują przede wszystkim firmy, dlatego elektryki zagoszczą u nas raczej dzięki zakupom flotowym.

Kiedy możemy spodziewać się przełomu?

Szymon Byliński nie chce zdradzać szczegółów i dat, oczekuje jednak, że już w pierwszym kwartale 2019 roku wejdą w życie rozporządzenia regulujące wydawanie środków z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Procedura rozmów z Komisją Europejską ma zostać zamknięta w maju lub w czerwcu – wtedy też można by ogłosić pierwsze konkursy na inwestycje, czyli dofinansowania do budowy stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Dopłaty do samochodów elektrycznych nie są więc priorytetem. Gdyby miały się pojawić, stanie się to nie wcześniej niż w drugiej połowie 2019 roku.

Warto poczytać cały wywiad w portalu Samar.pl TUTAJ.

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]