Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Mercedes Vision EQXX to konkurent Tesli Model 3. Z większą, chłodzoną pasywnie baterią. Tanio nie będzie

Aktualizacja artykułu z wczoraj. Mercedes podał niektóre dane techniczne Mercedesa EQXX w wersji koncepcyjnej. Oprócz współczynnika oporu powietrza poznaliśmy pojemność baterii samochodu („prawie 100 kWh pojemności użytecznej”) i wagę auta. Wiemy też, że model pracuje z instalacją pod napięciem ponad 900 V oraz że akumulator jest chłodzony pasywnie. 

Mercedes Vision EQXX – specyfikacja

Dane techniczne Mercedesa Vision EQXX postanowiliśmy porównać ze specyfikacją Tesli Model 3 SR+ (2021), nieprodukowanego już wariantu z baterią o pojemności 49/50 (54,5) kWh:

parametrMercedes Vision EQXXTesla Model 3 SR+
pojemność baterii<100 kWh49/50 kWh
napięcie w instalacji>900 V360 V
moc i napęd150 kW/204 KM, RWD211 kW/287, RWD
rozstaw osi280 cm287 cm
waga1 750 kg1 611 kg
zużycie energii według WLTP<10 kWh/100 km? kWh/100 km
deklarowany zasięg według WLTP1 000+ jednostek448 jednostek

Zestawienie jest z kilku względów intrygujące. Po pierwsze samochód ma 2,8 metra rozstawu osi, pasuje zatem bardziej do segmentu D niż do C, co zapowiadał Mercedes. Mimo mniej więcej dwukrotnie bardziej pojemnej baterii, Mercedes jest o zaledwie 140 kilogramów cięższy niż Tesla Model 3 SR+ z akumulatorem opartym na ogniwach LFP. Jak tego dokonano? Producent chwali się, że zastosował aluminiowe tarcze hamulcowe z „innowacyjną powłoką”.

To nie wszystko: w resorach wykorzystano plastikowe, wzmocnione włóknem szklanym sprężyny zamiast sprężyn metalowych. Drzwi wykonano z kompozytów niemetalicznych (węglowych i opartych na włóknach szklanych) z wstawkami z aluminium. W ich dolnej części pojawiła się pianka poliamidowa, która pochłania energię podczas zderzeń bocznych.

Mocno odchudzono silnik, co widać zresztą na schematach zespołu bateryjno-napędowego. Ma on 150 kW/204 KM mocy, auto powinno mieć przyspieszenie zbliżone do tego, które oferuje Volkswagen ID.3 58 kWh (7,3 s przy 1,7 tony). Oczywiście sporo zależy tutaj od charakterystyki silnika, producent może zdecydować się na taki rozkład momentu obrotowego, by przyspieszenie było lepsze – ale kosztem osiągów przy wyższych szybkościach.

Mecedes potwierdza, że wyświetlacz będzie miał aż 47,5 cala przekątnej i wykorzysta rozdzielczość 7 680×660 pikseli. Na ekranach będzie prezentowana nawigacja 3D, samochód zareaguje też na polecenia głosowe. Zużycie energii będzie uwzględniało wpływ przyspieszenia, wiatru, oporów toczenia. Aby zminimalizować zużycie energii przez system audio, inżynierowie zmniejszyli liczbę głośników: pojawią się one w zagłówku, ponadto w każdym fotelu będzie subwoofer. Możliwe, że ten ostatni będzie szturchał użytkownika w plecy i miejsce, gdzie tracą one swą szlachetną nazwę.

Producent chwali się, że podczas profilowania nadwozia czas spędzony w tunelu aerodynamicznym zmniejszono ze 100 do 46 godzin. Auto pokonało też ponad 300 000 wirtualnych kilometrów. Zakończenie to ciekawostka: obniżenie współczynnika oporu powietrza o 0,01 oznacza dodatkowe 2,5 procent zasięgu – Vision EQXX musi mieć zatem wybitną sprawność, ponieważ nawet przy Cx = 0,20 osiągałby niemal 930 jednostek WLTP zasięgu i zużycie energii na poziomie niższym niż 11 kWh/100 km.

Oto prezentacja auta na kanale Fully Charged:

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 4.8]
Exit mobile version