Portal Motor1 spekuluje na temat Mercedesa g-Klasse, mniejszego brata G-klasy. Z wcześniejszych zapowiedzi wiemy, że samochód ma być kanciasty i rozpoznawalny, w stylu G-klasy. Auto powstanie na platformie MMA, będzie zatem spokrewnione technologicznie z koncepcyjnym Mercedesem CLA-klasy, czyli pojawią się w nim optymalizacje, które pojawiły się na etapie prac nad Mercedesem EQXX. Sprzedaż g-klasy raczej nie rozpocznie się przed 2026 rokiem. Mała Klasa G – takim terminem posługuje się polski oddział marki – NIE zastąpi obecnej G-klasy, która w 2024 roku trafi do sprzedaży w odświeżonej wersji, lecz uzupełni gamę.
Aktualizacja 2023/10/16, godz. 13.56: po mailu od Pana Tomasza Muchy z Mercedes-Benz Cars, dodaliśmy wyjaśnienie dotyczące g-klasy i G-klasy, żeby było jasne, że są to dwa różne samochody i g-klasa nie zastępuje G-klasy, lecz uzupełnia ofertę.
Mercedes g-klasy – co wiemy, czego się spodziewamy
Mercedes g-Class /podpisany jako Mercedes g-Class/ został objawiony światu podczas salonu w Monachium, IAA Mobility 2023. Ola Kallenius, prezes firmy, zapowiedział, że Little G (pol. mały „g”) się pojawi, pokazano też zarys jego nadwozia, wiadomo, że auto będzie elektrykiem z napędem na obie osie, może zyskać oznaczenie Mercedes EQG z jakimś dodatkowym symbolem mówiącym, że to nieco mniejsza wersja samochodu.
Według informacji, które zdobył niemiecki Handelsblatt, g-klasa ma trafić do sprzedaży w 2026 roku i wcale nie musi być dużo krótsza niż elektryczna G-klasa. Wykorzystanie platformy MMA (Mercedes Modular Architecture, pol. Modularna Architektura Mercedesa) zamiast ramy ma spowodować, że pojazd będzie miał mniejszy prześwit. Kallenius obiecuje jednak, że elektryk będzie sprawiał frajdę podczas jazdy na drodze i w terenie.
Sama platforma MMA jest rozwiązaniem uniwersalnym, w stylu tych, które stosowane są dziś w Mercedesach EQA i EQB, ale g-klasa ma być tylko elektryczna. Architektura czerpie pełnymi garściami z doświadczeń podczas testowania Mercedesa EQXX, wykorzysta instalację pracującą pod napięciem 800 woltów, falowniki zbudowane w oparciu o węglik krzemu oraz dwubiegowe przekładnie. Baterie Li-ion będą miały dwa warianty: duże pojemności zostaną osiągnięte dzięki krzemowym anodom, niższe ceny samochodów pojawią się za sprawą ogniw LFP.
Mercedes g-klasy ma wyjeżdżać z fabryki na Węgrzech, przed jego debiutem pojawią się zarówno odświeżone wersje Mercedesa EQA i EQB, jak też produkcyjny wariant koncepcyjnego Mercedesa CLA: