Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Mercedes EQXX przejechał 1 010 km i zostało mu jeszcze 309 km zasięgu. 79,4 km/h, pustynia, 7,4 kWh/100 km

Mercedes pochwalił się, że koncepcyjny Mercedes Vision EQXX pokonał na jednym ładowaniu 1 010 kilometrów między Dubajem (Zjednoczone Emiraty Arabskie) i Rijadem (Arabia Saudyjska) ze średnim zużyciem wynoszącym zaledwie 7,4 kWh/100 km. Po dotarciu do celu samochodowi pozostało jeszcze 309 kilometrów zasięgu. Bateria EQXX ma „niemal 100 kWh” pojemności użytecznej, jest pasywnie chłodzona, więc ogniwa Li-ion musiały mieć bardzo ciepło.

Kolejny rekord Mercedesa EQXX

To trzeci przejazd EQXX i najlepszy wynik modelu w historii, wskazujący na łącznie 1 319 kilometrów realnego zasięgu. Eksperyment odbywał się przy temperaturach otoczenia dochodzących do 34 stopni Celsjusza (źródło), a więc w warunkach, gdy ogniwa mają zwiększoną pojemność i sprawność. Warto wszak dodać, że pomiarów temperatur dokonuje się w cieniu, zatem w słońcu mogło być to 50 i więcej stopni Celsjusza – a to już warunki z pogranicza ryzyka i zwiększonej degradacji.

Koncepcyjny Mercedes wyruszył o godz. 4.15 lokalnego czasu z Rijadu, do celu w Dubaju dojechał o godz. 19.57 (Mapy Google TUTAJ). Czas jazdy z postojami wyniósł 14:42 h, bez postojów – Mercedes mówi o granicy i przerwie na zmianę kierowców – 12:45 h, średnia szybkość bez wliczania przystanków to aż 79,4 km/h. Producent chwali się, że [na mgnienie oka? ;)] rozpędzono się nawet do 140 km/h. Średnie zużycie energii wyniosło 7,4 kWh/100 km, ulokowało się więc w rejonach, które większość samochodów elektrycznych odwiedzi tylko latem przy jeździe miejskiej, najlepiej głównie z góry.

Mercedes Vision EQXX ma baterię chłodzoną pasywnie, silnik o mocy 180 kW/245 KM i współczynnik oporu powietrza Cx wynoszący zaledwie 0,17. Z wcześniejszych opisów wiemy, że producent stosował w nim specjalne opony o ultraniskim współczynniku oporu toczenia wynoszącym 4,7, podczas gdy najlepsze oznaczenie A w Unii Europejskiej oznacza współczynnik równy 6,5. Auto ma na nadwoziu 117 ogniw fotowoltaicznych, ale nawet w pustynnym klimacie one nie błyszczały, dodały bowiem 1,8 kWh energii, +24 kilometry zasięgu.

Vision EQXX ma być protoplastą nowego Mercedesa CLA, który powinien zostać zaprezentowany pod koniec 2024 roku.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 6 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version