Tuż przed startem salonu motoryzacyjnego IAA 2023 Mercedes poinformował o drobnym odświeżeniu Mercedesa EQA i EQB, dwóch modeli dzielących jeden zespół napędowy, ale ulokowanych w osobnych segmentach (C-SUV, D-SUV). Warianty EQA / EQB 250+ dają teraz właścicielowi dostęp do wyższej pojemności baterii, co przełożyło się na lepszy zasięg. Ponadto w samochodach pojawiły się aktualizacje systemu MBUX i audio.

Mercedes EQA, Mercedes EQB – większe bateria w wersji „+” i inne optymalizacje

W przypadku zasięgu EQA lepszy wynik udało się uzyskać dzięki większej użytecznej pojemności baterii (66,5 -> 70,5 kWh) i kilku inżynierskim sztuczkom, między innymi korygując łuk nadkola z tyłu, tworząc dodatkowy profil nad światłami pełniący funkcję spojlera oraz stosując nowe opony letnie o niższym oporze toczenia (235/55 R18).

Ponadto zastosowano mechanizm podpowiadający kierowcy sztuczki związane z zasięgiem, wyświetlono na liczniku czerwoną linię, której nieprzekraczanie pozwoli na dojechanie do celu bez ładowania i dodano funkcję tempomatu utrzymującą rekomendowaną szybkość (wartość obliczana jest poza samochodem; wchodzi w skład pakietu Active Distance Assist Distronic; źródło).

EQA i EQB zyskały opcjonalne tryby dźwięku z systemem audio Burmester, wśród nich wymieniono Roaring Pulse (pol. Ryczący Puls), który „przypomina potężne maszyny, jest dźwięczny i ekstrawertyczny”, cokolwiek miałoby to oznaczać. Zaktualizowano system MBUX, atrapa chłodnicy (EQA, EQB) i kokpit (tylko EQB) zyskały wzór w trójramienne gwiazdy.

Obydwa auta obsługują teraz mechanizm Plug & Charge, który pozwala na rozpoczynanie procesu ładowania tuż po wpięciu wtyku do gniazda auta. Oczywiście konieczne są kompatybilne z systemem ładowarki, np. Ionity w Europie czy Aral w Niemczech. Firma pochwaliła się też etykietą EKOenergy, która informuje o stacjach ładowania zasilanych całkowicie odnawialną energią.

EQB poradzi sobie z przyczepami do 1 400 lub 1 700 kilogramów. Wyższa wartość dotyczy wariantu z napędem na obie osie i pięcioma miejscami w kabinie, bo EQB jest dziś jedynym elektrykiem segmentu D, który może opcjonalnie zostać wyposażony w aż siedem miejsc. Trzeci rząd siedzeń zaprojektowano z myślą o ludziach o wzroście do 1,65 metra, można tam też zamocować foteliki dla dzieci.

Mercedes EQB 250+ (2024) został wyposażony w baterię o pojemności użytecznej 70,5 kWh, podczas gdy w EQB 300 4Matic i 350 4Matic pozostawiono akumulatory 66,5 kWh. Dzięki temu zasięg pierwszego modelu wzrósł do 463-539 jedn. WLTP, co przekłada się na 396-461 km realnie w trybie mieszanym i 278-323 kilometrów zasięgu autostradowego przy rozładowaniu baterii do zera [obliczenia redakcji Elektrowozu].

Pojemności baterii EQA i EQB – nota od redakcji Elektrowozu

Jak nasi Czytelnicy doskonale wiedzą, producenci podają różne pojemności baterii, czasem całkowite, czasem użyteczne. Żeby posprzątać ten bałagan, Elektrowóz zapisuje je tak: A (B) kWh, gdzie A = pojemność całkowita, B = pojemność użyteczna (dawniej robiliśmy to odwrotnie). Różnica między wartością całkowitą i użyteczną to bufor.

Mercedesy EQA i EQB od początku mają baterie o pojemności całkowitej wynoszącej aż 79,8 kWh. Firma dość mocno je ograniczała, kierowcy dostawali możliwość korzystania z zaledwie 66,5 kWh, więc bufor liczył aż 13,3 kWh.

W roczniku modelowym (2024) w podstawowych wariantach 250+ zadecydowano najwyraźniej o zmniejszeniu bufora do 9,3 kWh, żeby dać użytkownikowi do dyspozycji aż 70,5 kWh. Efektem jest wyższy zasięg. Spodziewamy się, że również mocniejsze wersje mogą w przyszłości zyskać dostęp do dodatkowej pojemności, ale będzie to płatna opcja. Całkowitej pewności nie mamy, ponieważ zapas pojemności to też zapas mocy, który w wariancie 250+ w zasadzie nie jest potrzebny.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 4.5]