Mazda MX-30 to czysto elektryczny crossover, który został zaprezentowany w październiku 2019 roku. Producent od początku przedstawiał model MX-30 z lekkim dystansem, a teraz nagle zaskoczył świat wersją hybrydową. I to nie wariantem z range extenderem, lecz opcją najbardziej podstawową: hybrydą uproszczoną (mHEV).
Elektryczna Mazda MX-30 w wersji… benzynowej
Mazda MX-30 miała stanowić nowe, elektryczne otwarcie w Maździe. Owszem, pojawiały się plotki, że auto zostanie wyposażone w range extender (pol. przedłużacz zasięgu), być może nawet wodorowy range extender z wirującym tłokiem, ale wersji spalinowej nie spodziewał się chyba nikt. I proszę, oto jest, jeszcze przed startem dostaw wariantu elektrycznego.
Spalinowa Mazda MX-30 wyposażona jest w 4-cylindrowy silnik benzynowy e-Skyactiv G o pojemności 2.0 litra, który wspomagany jest niewielkim silnikiem elektrycznym (źródło). Silnik elektryczny pełni rolę alternatora i rozrusznika, potrafi odzyskiwać energię podczas hamowania, a w wyjątkowych okolicznościach może też pomagać w kręceniu wałem korbowym. Nie ma połączenia z kołami, nie potrafi samodzielnie napędzać samochodu.
Mazda MX-30 mHEV ma trafić do sprzedaży we wrześniu, a w Japonii – na początku roku 2021. Z kolei wariant spalinowy (mHEV) przeznaczony jest na rynek japoński, będzie dostępny od końca roku 2020.
Jeśli więc oglądając testy „elektrycznej” MX-30 też się zastanawialiście, dlaczego samochód hałasuje silnikiem spalinowym, słabo przyspiesza, dlaczego co najmniej jeden tester mówił o delikatnych wibracjach na kierownicy podczas ruszania, to możliwe, że właśnie poznaliście odpowiedź, jaką wersją ci ludzie tak naprawdę jeździli. I chyba uznacie, że poniższe tłumaczenie nie musi być prawdziwe:
> Dlaczego Mazda MX-30 została sztucznie spowolniona? Żeby przypominała samochód spalinowy
Aktualizacja 2020/08/04, godz. 17.49
Od Szymona Sołtysika, PR Managera marki Mazda w Polsce, otrzymaliśmy uwagi do materiału. Zostały one uwzględnione w powyższej wersji tekstu, a tutaj zamieszczamy je w wersji źródłowej. Pogrubienie pochodzi od redakcji www.elektrowoz.pl:
Wersja spalinowa MX-30 z silnikiem e-Skyactiv-G z układem „miękkiej” hybrydy zaprezentowana została w Japonii i przeznaczona jest na tamtejszy rynek. Jej wprowadzenie do sprzedaży planowane jest na koniec tego roku, podczas gdy pierwsze egzemplarze wariantu czysto elektrycznego wyposażonego w napęd e-Skyactiv już płyną do Europy i jeszcze we wrześniu pojawią się w salonach, także w Polsce.
Zapewniam przy okazji, że wąska grupa dziennikarzy motoryzacyjnych, która miała do czynienia z przedprodukcyjnymi egzemplarzami, jeździła samochodami wyposażonymi w silnik elektryczny i taka odmiana, zgodnie z informacją prasową wysłaną do Państwa w zeszłym tygodniu, będzie dostępna w sprzedaży w Europie.
Zdjęcie otwierające: elektryczna Mazda MX-30 (c) Mazda