Portal The Drive trafił na interesujący wniosek patentowy Mazdy. Widać na nim niewielkiego sedana ze zgrubieniem w podłodze i bez silnika spalinowego. Zamiast niego pojawił się silnik elektryczny napędzający przednie koła, czyli w typowy dla Mazdy sposób. Niektóre media spekulują, że ujawniony pojazd może w przyszłości zastąpić Mazdę 3, kompaktowy model sprzedawany od 2003 roku.
Mazda przygotowuje konkurencję dla VW ID.3 i Renault Megane Elektrycznego?
Naszkicowana we wniosku bateria jest zaskakująco cienka, jakby powstała w oparciu o ogniwa blade i nie zawierała modułów albo nie posiadała aktywnego chłodzenia. Wydaje się podobna do mającej 11 centymetrów grubości baterii Renault Megane Elektrycznego, bodaj najcieńszego na świecie akumulatora montowanego w seryjnie produkowanym samochodzie elektrycznym:
Producent utrzymuje, że pojemność baterii jest wystarczająca do uzyskania rozsądnego zasięgu oraz że może ona powstawać zarówno w oparciu o ogniwa Li-ion, jak też takie ze stałym elektrolitem. Jeżeli firma zechce zacząć od tych drugich, to moment premiery elektrycznego sedana odsuwa nam się w okolice co najmniej połowy dekady. Widoczny z przodu silnik może zostać zamontowany również na tylnej albo obu osiach.
Jeśli nałożymy szkic z wniosku patentowego na wygląd współczesnej Mazdy 3, zauważymy, że auta są do siebie bardzo podobne, pasują właściwie wszystkie proporcje, elektryk wyróżnia się tylko nieco innym kształtem tyłu i szklanym (?) dachem. To sugeruje, że wersja elektryczna mogła powstać dzięki konwersji platformy spalinowej. Takie podejście ma swoje minusy, ale Mazda znana jest z tego, że potrafi solidnie optymalizować stare technologie, by uzyskać dzięki nim nową jakość (patrz na przykład: napędy SkyActiv).