Mazda zapowiedziała nową strategię na obecną dekadę. W latach 2022-2025 chce wprowadzić na rynek 5 starych hybryd (HEV), 5 hybryd plug-in (PHEV) oraz 3 modele czysto elektryczne (BEV). W 2025 roku na rynek trafi nowa platforma dla elektryków, Mazda Skyactiv Scalable EV Architecture, Skyactiv SEVA / SSEVA, na bazie której zostaną zbudowane kolejne samochody.
Na razie: uniwersalna platforma i 13 zelektryfikowanych modeli
Zapowiadane auta elektryczne i zelektryfikowane (hybrydowe), które trafią do oferty w latach 2022-2025, powstaną na uniwersalnej platformie Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture, SMSSA. Dzięki niej oraz nowej platformie SSEVA Mazda chciałaby w 2030 roku osiągnąć 100-procentową elektryfikację gamy oraz dojść do 25-procentowego udziału aut czysto elektrycznych.

Schemat hybrydowej Mazdy z małym silnikiem z wirującym tłokiem z przodu. W podłodze niezbyt dobrze widoczna spora bateria. To może być Mazda MX-30 REx (c) Mazda, brak ilustracji w wyższej rozdzielczości
Nowa platforma SSEVA ma być na tyle elastyczna, że pozwoli na budowanie pojazdów o różnych rozmiarach i z różnymi nadwoziami. Ale oparte na niej samochody elektryczne zaczną pojawiać się dopiero w 2025 roku. Do roku 2030 ma ich zadebiutować „kilka”.
Oprócz tego firma skupia się na rozwoju technologii jazdy półautonomicznej, jednak wyłącznie w zastosowaniach awaryjnych. Mechanizm Mazda Co-Pilot ma monitorować stan człowieka, a w przypadku jego nagłej niedyspozycji, ma aktywować tryb autonomiczny, „kierować samochód w bezpieczne miejsce” i powiadamiać pomoc. Mazda Co-Pilot 1.0 zadebiutuje w dużych modelach w 2022 roku. Japoński producent nie wspomina na razie o jeździe autonomicznej na życzenie, pod nadzorem człowieka (porównaj: Autopilot Tesli itp.).
Firma pochwaliła się wreszcie, że wraz z Toyotą, Suzuki, Subaru i Daihatsu pracuje nad systemem komunikacji aut. Obiecała wreszcie „wzmocnienie inicjatyw”, dzięki którym kolejne generacje Mazd mogłyby korzystać z dobrodziejstw aktualizacji oprogramowania online (OTA).
Zdjęcie otwierające: ilustracyjne, hybryda plug-in Mazdy na obecnej platformie Skyactiv MSSA (c) Mazda