Należące do Seata zakłady w Martorell (Hiszpania) już w tym roku rozpoczną produkcję małego i taniego auta elektrycznego koncernu Volkswagena. Ale będzie to dopiero rozruch, Grupa Volkswagena nie zmieniła planów: tańszy VW ID.2 i droższy Cupra Raval, które wyjadą z fabryki w Martorell, oficjalnie planowane są dopiero na rok 2026. Niewykluczone, że w odwrotnej kolejności.
Przygotowania zakończone, fabryka gotowa, wstępna produkcja „w tym roku”
Zakład składa teraz modele Seat Ibiza i Arona, które przemieszczono na linię nr 3. Linia montażowa nr 1 została przygotowana do Elektrycznego Samochodu Miejskiego (ang. Electric Urban Car) – takim terminem posługuje się producent (źródło). Pojawiła się na niej m.in. wydajniejsza prasa oraz całkowicie elektryczny piec do suszenia lakieru. Transformacja ma zostać zakończona w tym roku, ruszy też wstępna produkcja, by w 2026 roku do oferty mogły trafić dwa najmniejsze auta elektryczne Grupy Volkswagena, wspomniany VW ID.2 i Cupra Raval.
Volkswagen ID.2 i Cupra Raval będą hatchbackami segmentu B oferującymi do 440/450 jednostek WLTP zasięgu (Cupra/VW), około 380 kilometrów realnie w trybie mieszanym, około 260 kilometrów przy jeździe z szybkością 120 km/h i rozładowaniu baterii do zera [wstępne obliczenia redakcji]. Auta powstaną na uproszczonej, zmodernizowanej wersji platformy MEB, która w ostatnich latach miała kilka różnych nazw: MEB Entry, MEB+, MEB Small. W przeciwieństwie do swych większych braci, zostaną wyposażone w napęd na przód, żeby zaoferować nabywcy dużą przestrzeń bagażową z tyłu. Pojemność bagażnika VW ID.2 ma być zbliżona do jego zasięgu WLTP, bo wyniesie 440 litrów.

Uproszczona i unowocześniona wersja platformy MEB dla małych aut elektrycznych. Przód samochodu jest po prawej stronie, szansy na frunk nie ma (c) Volkswagen
Komunikat Seata zawiera kilka ciekawostek. Po pierwsze Grupa Volkswagena posługiwała się dotychczas oznaczeniem VW ID.2all, tymczasem Seat pisze wprost o VW ID.2. Czyli wersja produkcyjna straci „all” stosowane na etapie konceptu (ilustracje i zdjęcia powyżej). Po drugie: hiszpańska marka nie wspomina bliskiego krewniaka VW ID.2 roboczo nazwanego przez media VW ID.2 X, czyli crossovera na bazie ID.2. Jego produkcyjną wersją będzie Skoda Epiq. To sugeruje, że ID.2 X i Epiq wyjadą z innej fabryki i Poznań nadal pozostaje w grze.
Ceny VW ID.2 mają rozpoczynać się od 25 000 euro, co dziś jest równowartością 105 200 złotych.