Czyżby kolejny producent zdecydował się na przekierowanie pracy do Państwa Środka, by obniżyć koszty wytwarzania aut? Zgodnie z ostatnimi plotkami Volkswagen rozważa współpracę z chińskim JAC nad małym i tanim samochodem elektrycznym na bazie uproszczonej wersji platformy MEB. Początkowo miał się nim zajmować Seat, ale stracił projekt.
Elektryk musi być „Made in China”, żeby był tańszy?
Aktualnie do Europy trafia kilka modeli samochodów elektrycznych z Chin: Tesla Model 3 SR+ (pierwszy transport przypłynął 27 listopada), Polestar 2 czy BMW iX3. Wkrótce do grupy dołączy Dacia Spring będąca klonem Renault K-ZE, co zresztą wywołało irytację związków zawodowych we Francji uważających, że auto powinno powstawać na Starym Kontynencie.
Według doniesień niemieckiego dziennika Handelsblatt, „obecne plany Volkswagena” zakładają, że pierwszy elektryk – mniejszy i tańszy niż VW ID.3, prawdopodobnie oznaczony jako Volkswagen ID.2 – powstanie właśnie w Chinach. Również w Chinach ma być wytwarzana jego odmiana sprzedawana pod marką Cupra. Auta będą eksportowane do Europy, ale ich produkcja może wystartować na naszym kontynencie dopiero od 2025 roku.
Żeby udało się zjechać z ceną samochodu do planowanego poziomu 20 tysięcy euro (~90 tysięcy złotych), mówi się o zastosowaniu ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) zamiast wariantów z katodami zawierającymi kobalt. Zgadza się to zresztą z innymi doniesieniami na temat taniego elektryka:
> Volkswagen chce mieć małego taniego elektryka na MEB. Zastąpi VW Up, może też VW Polo
Niewykluczone, że auto będzie wyjeżdżać z fabryki Seata w Martorell (Hiszpania), o co stara się hiszpański rząd, choć w rozgrywce może brać też udział fabryka w Bratysławie (Słowacja) oferująca niższe koszty produkcji. Jeśli Seat nie zdobędzie projektu, będzie to kolejna porażka marki. Mały elektryk na bazie uproszczonej wersji platformy MEB, „MEB Entry”, miał bowiem zostać stworzony w Seacie, ale ostatecznie Hiszpanie go stracili:
JAC jest trzecim chińskim kooperantem koncernu Volkswagena po SAIC i FAW. Jedynym zewnętrznym producentem samochodów, który działa w Chinach samodzielnie, bez przymusowej współpracy z lokalnym dostawcą, jest obecnie Tesla.
Zdjęcie otwierające: JAC iEV7S, elektryk firmy JAC, który miał zostać wykorzystany jako baza podczas wprowadzania Seata do Państwa Środka (z czego ostatecznie zrezygnowano) (c) JAC