Mała czy też tania Tesla może otrzymać baterię o pojemności około 53 kWh. Tesla Semi może mieć 500 lub 800 kWh, Cybertruck będzie zaczynał się od okolic 100 kWh. Tyle samo, 100 kWh, powinno znaleźć się w ewentualnym samochodzie dostawczym Tesli. Autobus? To już 300 kWh. Takie liczby pojawiły się w tabeli opublikowanej w dokumencie Master Plan Part 3, o którym Elon Musk opowiadał podczas Tesla Investor Day 2023. 

Pojemności baterii w samochodach elektrycznych Tesli. Tych obecnych i tych przyszłych?

Dokument znajduje się TUTAJ, kopia TUTAJ, tabelę umieszczono na stronie 22:

Jeśli uznamy, że informuje ona o przydatnych pojemnościach baterii również w tych samochodach, których Tesla jeszcze nie wyprodukowała (mała Tesla) albo w przypadkach, gdy nie podano pojemności akumulatorów (Semi), wartości są następujące:

  • tania Tesla – 53 kWh, chemia litowo-żelazowo-fosforanowa, bez kobaltu (na ilustracji poniżej z prawej strony, pod przykryciem),
  • van osobowy lub dostawczy – 100 kWh (na ilustracji poniżej drugi od prawej, też pod przykryciem),
  • pickup – 100 kWh,
  • autobus – 300 kWh, LFP,
  • samochód ciężarowy, krótkie dystanse – 500 kWh, LFP,
  • samochód ciężarowy, długie dystanse – 800 kWh.

Wizualizacje poszczególnych klas samochodów na rynku wraz z orientacyjnym zapotrzebowaniem na baterie (c) Tesla

Z naszego punktu widzenia najciekawsza jest sugestia dotycząca właśnie małej / taniej Tesli. Jeśli będzie to mały Model Y, crossover segmentu C-SUV, to pod względem rozmiarów zyskamy odpowiednik Kii Niro EV. 53 kWh to mniej niż oferuje obecna generacja auta, ale jednocześnie jest to średnia arytmetyczna z realnych użytecznych pojemności poprzedniej generacji, Kii e-Niro. 53 kWh są również średnią arytmetyczną z użytecznych i całkowitych pojemności VW ID.3, o ile pominiemy wariant 82 (77) kWh.

Nie należy zatem zakładać, że mała Tesla na pewno zostanie wyposażona w baterię o pojemności 53 kWh. Choć jest to prawdopodobne.

Interesujące jest wyliczenie dotyczące wszystkich samochodów jeżdżących po świecie. Tesla doszła do poziomu 1,403 miliarda pojazdów oraz 112 TWh, 112 000 000 000 kWh. Dla porównania: w 2022 roku wytworzono około 10,7 miliona elektryków, wszystkie istniejące i budowane właśnie gigafabryki baterii powinny wytwarzać w sumie około 8 TWh ogniw Li-ion. A zatem na same tylko potrzeby transportowe potrzebujemy 14 razy więcej giga-, czy może nawet terafabryk ogniw.

Nota od redakcji Elektrowozu: spojrzenie na średnią pojemność baterii w vanach jest interesujące. Dziś żaden duży producent nie oferuje 100 kWh. Wyjątkiem może być Rivian z vanem dla Amazona, ale tutaj też nie ma pewności, bo deklarowane 240 kilometrów zasięgu da się pokonać na mniejszej baterii.

Pan Michał jest sceptykiem, gdy chodzi o datę premiery taniej Tesli:

Wiem, że „mała Tesla” brzmi fantastycznie, ale wg mnie pierwszy będzie van/bus. Pisałem o tym jeszcze zanim pojawił się ten dokument.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 8 głosów Średnia: 4.9]