Magna zaprezentowała gotowy do wdrożenia system autonomicznej jazdy Magna MAX4 (Level 4). Rozwiązanie pozwala na osiągnięcie 4. poziomu autonomicznej jazdy, co oznacza, że udział człowieka w jeździe został zmarginalizowany.
System Magna MAX4
System składa się ze zbioru kamer, radarów, lidarów (radarów laserowych), modułu łączności LTE, układu GPS oraz uniwersalnego systemu komunikacji pojazd-otoczenie (V2X). Sercem Magna MAX4 jest jednostka obliczeniowa potrzebująca zaledwie 30 W mocy do pracy.
Jak deklaruje producent, cały układ jest gotowy i może być zastosowany we współczesnych samochodach. Testowe auto firmy to Jeep Grand Cherokee, ale na filmie pojawiają się też Volvo i Volkswagen.
> Jak wygląda autonomiczna jazda Tesli? [WIDEO]
Prace firmy Magna są na zaawansowanym poziomie. Kilka miesięcy temu eksperymentalne auto firmy przejechało 480 kilometrów (300 mil) po Kanadzie i Stanach Zjednoczonych, z czego 92 procent trasy było jazdą autonomiczną.
Jakie są poziomy autonomicznej jazdy
Systemy autonomicznej jazdy oferują jeden z sześciu poziomów autonomiczności:
- Poziom 0 – brak autonomiczności, człowiek ponosi pełną odpowiedzialność za prowadzenie auta. W samochodzie mogą istnieć systemy wspomagające jazdę (na przykład hamujące po wykryciu przeszkody), ale są to systemy interwencyjne, które nie pomagają kierowcy podczas normalnej jazdy.
- Poziom 1 – niewielka autonomiczność samochodu w zakresie sterowania kierownicą albo operowania pedałem przyspieszenia. Na poziomie 1 znajduje się adaptacyjny tempomat (zmieniający szybkość w zależności od szybkości poprzedzającego pojazdu) albo system utrzymywania pasa ruchu. Udział człowieka jest niezbędny.
- Poziom 2 – niewielka autonomiczność samochodu w zakresie sterowania kierownicą oraz operowania pedałem przyspieszenia. Odpowiada to samodzielnej jeździe po wyznaczonym pasie na autostradzie z utrzymywaniem stałej odległości od poprzedzającego pojazdu. Udział człowieka jest niezbędny. Ten poziom oferowały pierwsze Autopiloty Tesli.
- Poziom 3 – spora autonomiczność samochodu, który, owszem, wymaga udziału kierowcy, ale przy dobrych warunkach drogowych i pogodowych potrafi poradzić sobie sam. Człowiek jest tu wymagany jako nadzorca, który przejmuje kontrolę w przypadku, gdy systemy nie potrafią zinterpretować znaków. Ten poziom oferują nowe Autopiloty Tesli i system Super Cruise General Motors.
- Poziom 4 – wysoki poziom autonomiczności. Dzięki specjalnie przygotowanym mapom system na poziomie 4. radzi sobie bez ludzkiej interwencji. Udział człowieka wymagany jest sporadycznie, w większości przypadków auto powinno poradzić sobie samodzielnie. Testy przygotowujące do autonomicznej jazdy na poziomie 4 będą prowadzone w Jaworznie.
- Poziom 5 – pełna autonomiczność. Samochód radzi sobie całkowicie bez udziału człowieka, o ile tylko może jechać po drodze. Ten poziom autonomiczności testowany jest przez Domino’s Pizza i Forda.