Lucid Motors otrzyma kolejne do 1,5 miliarda dolarów (równowartość 5,9 miliarda złotych) od saudyjskiego funduszu finansowego, który już dziś jest największym udziałowcem firmy. Pieniądze w kwocie 750 milionów dolarów pożyczki oraz 750 milionów dolarów opcji wymienialnych na akcje powinny pomóc startupowi w uruchomieniu linii montażowych i rozpoczęciu produkcji SUV-a Gravity. [A później już tylko upadek, przejęcie przez Arabię Saudyjską i gotowe 😉 ]
Lucid coraz bardziej zadłużony w Arabii Saudyjskiej
Pieniądze jak zwykle pochodzą z Publicznego Funduszu Inwestycyjnego Arabii Saudyjskiej (PIF), organizacji, która ma zadbać o rozwój gospodarczy kraju teraz i w przyszłości, gdy paliwa kopalne przestaną być aż tak istotne dla świata (Vision 2030). Fundusz chwali się stworzeniem w sumie 95 firm i kontrolą nad kapitałem wynoszącym około 925 miliardów dolarów (równowartość 3,65 biliona złotych). To już kolejny zastrzyk gotówki, który startup zdecydował się przyjąć od strategicznego udziałowca, zaledwie trzy miesiące temu kontrolujący 60 procent akcji Lucida PIF przelał na konta producenta 1 miliard dolarów.
Tymczasowy dyrektor finansowy Lucida, Gagan Dhingra, twierdzi, że obecne dofinansowanie powinno zapewnić startupowi funkcjonowanie do czwartego kwartału 2025 roku. W tym czasie firma chce uruchomić produkcję i sprzedaż swojego nowego modelu, Gravity, który prawdopodobnie będzie znajdował jeszcze mniej nabywców niż tańszy od niego Lucid Air. Testową produkcję Gravity już rozpoczęto, kolejny krok to wybudowanie i uruchomienie zakładu bezpośrednio w Arabii Saudyjskiej – ma z niego wyjeżdżać do 150 000 samochodów rocznie.
Pter Rawlinson wysiadający z przedprodukcyjnego egzemplarza Lucida Gravity (c) Peter Rawlinson / LinkedIn
Samochód klasy średniej o przystępnej cenie – czytaj: odpowiednik Tesli Model Y – Lucid chce wprowadzić na rynek dopiero pod koniec 2026 roku. Redakcyjny żart we wstępie nie jest przypadkiem, firma Muska też uciekła spod topora dopiero wtedy, gdy uruchomiła i rozkręciła masową produkcję Tesli Model 3. Co gorsza: z ujawnionych niedawno danych kwartalnych wynika, że każdy wyprodukowany Lucid Air to dla firmy wydatek rzędu 193 000 dolarów (równowartość 760 000 złotych; źródło), tymczasem orientacyjna średnia cena transakcyjna auta jest około dwukrotnie niższa.