Portal Autoevolution trafił na specyfikację Lucida Air Pure RWD, najtańszego z Lucidów, który w Stanach Zjednoczonych ma kosztować „zaledwie” od 89 050 dolarów (w tym 1 650 dolarów kosztów dostawy) netto. Producent szacuje, że auto będzie miało 406 mil / 653 kilometry EPA zasięgu. To znacznie więcej niż najbardziej długodystansowy Mercedes EQS 450+ osiągający 350 mil / 563 kilometry EPA. Przeliczając zasięg Lucida Air Pure RWD „na nasze”, byłoby to około 764 jednostek WLTP.
Cena Lucida Air Pure RWD kontra jego możliwości
Cena Lucida Air Pure RWD startująca od 89 050 dolarów jest sporo niższa niż wspomnianego Mercedesa EQS 450+, który z wyposażeniem Premium zaczyna się od 102 310 dolarów. Gdyby identyczne proporcje utrzymały się na rynku europejskim, ceny Lucida Air Pure RWD zaczynałyby się w okolicy 522 000 złotych. Jednak po dodaniu cła i transportu zbliżymy się do kosztów nabycia dobrze wyposażonego EQS-a 450+, więc Lucid (z zewnątrz mniejszy o segment, w środku obiecujący podobną przestrzeń jak EQS) musiałby zaoferować nabywcom coś ekstra.
Wygląda na to, że bonusem jest zasięg samochodu wynoszący 653 kilometry EPA, co przekłada się na około 650 kilometrów w trybie mieszanym i 460 kilometrów przy jeździe autostradowej z szybkością 120 km/h [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu]. Bateria Aira Pure RWD ma pojemność 88 kWh, jednak najważniejsza jest instalacja klasy 800 V. Dzięki niej i dzięki ogniwom cylindrycznym Lucid Air Pure RWD powinien ładować się z maksymalną mocą 250 kW, podczas gdy Mercedes EQS osiąga w szczycie 200 kW.
Wyższa sprawność napędu (=lepszy zasięg) i ładowanie z wyższymi mocami oznaczają krótsze i rzadsze postoje na uzupełnianie energii. Mercedes niewiele zdoła z tym zrobić, bo przy instalacji klasy 400 V, jaką zastosowano w EQS-ie, maksymalną moc ładowania wyznaczają możliwości współczesnych ładowarek. Tymczasem Air Pure RWD jest też dynamiczniejszy, ma 320 kW/435 KM mocy, 550 Nm momentu obrotowego i powinien rozpędzać się do 97 km/h (0-60 mph) w 4,4 sekundy. Przyspieszenie do 100 km/h potrwa pewnie około 4,7 sekundy. W Mercedesie EQS 450+ jest to 6,2 sekundy.
Najpoważniejszym minusem Lucida Air Pure RWD oprócz ceny jest jego niedostępność w Europie. Pod koniec roku 2022 dostarczono nabywcom ze Starego Kontynentu niewielką pulę wariantów Dream Edition. Tańsze wersje nawet w Stanach Zjednoczonych dopiero się pojawiają, więc do Europy zawitają nie wcześniej niż w drugiej połowie 2023 roku lub w roku 2024. Konfigurator samochodu znajduje się TUTAJ.