Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Lucid Air Pure i najniższe zużycie energii: 5 mil/kWh = 12,4 kWh/100 km. Rekord zasięgu: 676 km EPA z baterii 84 kWh

Lucid pochwalił się, że posiada najbardziej energooszczędny samochód elektryczny na świecie, model Lucid Air Pure. Przy zużyciu wynoszącym 12,4 kWh/100 km auto z rocznika modelowego (2025) na baterii o pojemności 84 kWh jest w stanie pokonać 420 mil / 676 kilometrów. Dla porównania: Mercedes EQS 450+, najbardziej ekonomiczny EQS na świecie, oferuje w Stanach Zjednoczonych ledwie 566 kilometrów zasięgu EPA z baterii o pojemności 108,4 kWh.

Rekord zasięgu Lucida Air Pure w stosunku do pojemności baterii

Zacznijmy od krótkiego wstępu: bateria Lucida Air Pure ma 84 kWh pojemności, tymczasem bateria Tesli Model 3 Long Range to około 82 kWh a w Mercedesie EQS jest wspomniane 108,4 kWh. Przy Lucidzie nie do końca wiadomo, czy mówimy o pojemności użytecznej, przy Tesli wiadomo na pewno, że jest to wartość całkowita, bo użyteczna to około 78 kWh; Mercedes zawsze podaje wartości użyteczne. W dodatku Lucid Air jest samochodem segmentu E (Tesla Model 3 = segment D), a im dłuższa sylwetka, tym łatwiej obniżyć w niej zużycie energii, czyli zwiększyć zasięg według dowolnej procedury. Tesla Model 3 ma wybitnie ekonomiczny zespół napędowy, Mercedes EQS błyszczy aerodynamiką, z napędem jest już gorzej.

Mercedes EQS 580 4Matic. W treści opisywany jest wariant EQS 450+ z napędem na jedną oś (c) Mercedes

Lucid Air pochwalił się wynikiem według procedury amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA), która podaje wartości znacznie bliższe realnym zasięgom niż stosowana w Europie procedura WLTP. Dość powiedzieć, że 566 km – 84 proc. wyniku Lucida – Mercedesa EQS 450+ to w Europie 698-821 jednostek WLTP. Jeśli uznamy, że i Mercedes, i Lucid podają wartości maksymalne, łatwo obliczymy, że zasięg WLTP Lucida Air Pure (2025) powinien wynosić 834-981 jednostek WLTP! To rewelacyjny rezultat, do którego powinno teoretycznie zbliżyć się chińskie Nio ET7 z baterią semi-solid-state o pojemności 150 kWh. Tylko że akumulator Lucida Air Pure ma prawie dwukrotnie niższą pojemność (56 proc.)!

Nawet uwzględniając wszystkie możliwe optymalizacje Lucida, w tym dopasowanie się do procedury EPA (test 5-etapowy), otrzymujemy rekordowo niskie zużycie energii oraz, co ważne, bardzo dobry zasięg dzięki dużej baterii. Według naszych wstępnych obliczeń przy GPS-owych 120 km/h samochód powinien pokonać około 470 kilometrów. Dość powiedzieć, że europejska konkurencja pokonuje taki dystans przy 90 km/h (patrz: test VW ID.7), ewentualnie zbliża się do Lucida Air, o ile wyposaży się ją w baterię o pojemności ponad 100 kWh.

Lucid chwali się, że w najnowszym roczniku (2025) standardem stała się pompa ciepła, system multimedialny dysponuje większą mocą obliczeniową, kamery 360 stopni oferowane są w konfiguracji bazowej a system audio premium SurrealSound Pro nie wymaga dopłaty w wariantach Grand Touring. Nieco może boleć jedynie cena: Lucid Air Pure (2024) kosztuje od 69 900 dolarów netto, równowartości 274 100 złotych.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version