Lightyear to firma, która została założona przez ludzi konstruujących pojazdy elektryczne zasilane ogniwami fotowoltaicznymi. Postawiła sobie za cel skonstruowanie wybitnie energooszczędnego elektryka do 2021 roku, a teraz zdradziła jego kilka parametrów technicznych.

Najniższy na świecie współczynnik oporu powietrza w samochodzie pięcioosobowym

Lightyear One wyposażony w kamery zamiast lusterek oraz kołpaki na kołach ma być zdolny do osiągnięcia współczynnika oporu powietrza Cx wynoszącego 0,2. Wśród samochodów, które trafiły do szerszej produkcji, lepszy był tylko elektryczny General Motors EV1 oraz elektryczno-dieslowy Volkswagen XL1 z wynikami wynoszącymi 0,19 (im mniej, tym lepiej).

Jednak obydwa wymienione modele to auta dwumiejscowe, a Lightyear One obiecuje pełnowymiarową kabinę i pięć miejsc.

Dla porównania: Porsche Taycan Turbo S (2+2 miejsca) ma współczynnik oporu powietrza 0,22, a Tesla Model 3 – 0,23 (kompletna tabela TUTAJ).

Producent, firma Lightyear, chce, by jej samochód trafił na rynek w 2021 roku. Walka o zmniejszenie oporów powietrza ma swoje zalety: dach jest w dość płaski i delikatnie spadzisty, co umożliwia pokrycie go panelami fotowoltaicznymi. W optymalnych warunkach energia słoneczna powinna dodawać mu 60 kilometrów zasięgu dziennie.

> Nowa Skoda Octavia (2020) w wersji plug-in jako Skoda Octavia iV

Zamiast typowych silników elektrycznych napędzających półosie mają zostać zastosowane lżejsze silniki umiejscowione w kołach. Dzięki nim oraz niskim oporom powietrza Lightyear One miałby osiągnąć zużycie energii według WLTP wynoszące około 8,3 kWh/100 km (83 Wh/km), co powinno przełożyć się na 725 kilometrów zasięgu WLTP, czyli około 610-620 km zasięgu realnego.

Cenę samochodu ustalono na 119 tysięcy euro, co daje równowartość 509 tysięcy złotych.

> Lightyear One pokazany. Twórcy: 725 km WLTP na baterii [aktualizacja]

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: