Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego „Samar” pobrał z bazy CEPiK dane na temat liczby samochodów elektrycznych i hybryd plug-in zarejestrowanych w Polsce. Jest ich w sumie 17 090, z czego nowe i używane modele czysto elektryczne stanowią 48,4 procent całości. W tym roku przybyło więcej niż przez cały rok 2019.
Samochody elektryczne w Polsce
Jak doliczył się IBRM Samar, w okresie od stycznia do października 2020 roku zarejestrowano w Polsce 6 905 używanych i nowych aut plug-in. Nie podano dokładnej liczby elektryków, ale sądząc po wcześniejszych proporcjach powinno być ich około 3,3-3,4 tysiąca. Hybryd plug-in będzie zatem nieco więcej (źródło).
Najpopularniejszym modelem w Polsce nadal jest Nissan Leaf, którym jeździ niemal 1,7 tysiąca kierowców. Skoda CitigoE iV w ciągu zaledwie roku zawędrowała na 5. miejsce rankingu (0,4 tysiąca). Najpopularniejszą w Polsce hybrydą plug-in nadal jest Mitsubishi Outlander, ale gdy chodzi o marki, to najwięcej modeli z tym rodzajem napędu wprowadziło na polskie drogi BMW.
Ponad 2/3 samochodów elektrycznych i hybryd plug-in zarejestrowanych jest na firmy.
Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) wynika z kolei, że w okresie od stycznia do końca września (I-III kw. 2020) w Polsce zarejestrowano następującą liczbę aut nowych:
- 2 173 samochody elektryczne (BEV, +82,6 proc. rok do roku),
- 2 394 hybrydy plug-in (PHEV, +213,8 proc. r/r!),
- 38 866 klasycznych hybryd (HEV, +37,1 proc r/r; nie jest jasne, czy do tej liczby wliczane są modele mHEV),
- 191 796 samochodów benzynowych (-33,9 proc. r/r),
- 55 228 samochodów z silnikiem Diesla (-32,8 proc. r/r).
Widać zatem, że rok do roku przybyło nam na drogach hybryd plug-in, jak gdyby BMW i Volvo mocno postarały się, żeby udział tego rodzaju napędu stanowił jak najwyższy odsetek sprzedaży.
Zdjęcie otwierające: port ładowania VW ID.4 (c) Volkswagen