Zaskakująca sytuacja w Korei Południowej. W pierwszej połowie 2024 roku najchętniej kupowanym samochodem elektrycznym nie były wcale modele Kii, Hyundaia czy Genesis, lecz Tesla Model Y. Tymczasem sprzedaż elektryków marki Hyundai spadła na rodzimym rynku o 58 procent rok do roku. Wyniki producenta ratowały egzemplarze znajdujące nabywców w innych częściach świata, nawet Hyundai Ioniq 5 N, który stanowił aż 9,5 procent eksportu całej linii Ioniq 5 w pierwszych sześciu miesiącach roku.

Tesla kontra elektryki Hyundai Motor Group

Hyundai Motor Group na rodzimym rynku znośnie idzie sprzedaż samochodów spalinowych, ale z autami elektrycznymi dochodzi do solidnego spowolnienia. W pierwszym półroczu 2024 roku Hyundai sprzedał u siebie zaledwie 13 217 elektryków, tymczasem rok temu były to aż 31 483 egzemplarze BEV-ów (dane wstępne). Najchętniej kupowanym samochodem elektrycznym w Korei Południowej okazała się nie Kia EV6 czy EV9, lecz Tesla Model Y. Zajęła ona też pierwsze miejsce wśród aut importowanych (10 041 egz.) z wszystkimi rodzajami napędów wyprzedzając Mercedesa E-klasy, BMW serii 5 i Teslę Model 3.

Dodajmy, że Tesla jako producent też wypada całkiem nieźle: przegrywa z lokalnym KG Mobility (dawniej: SsangYong), Mercedesem, BMW, wygrywa z Renault Korea czy GM Korea, nie mówiąc o pozostałych zachodnich markach (źródło). Ale początek roku nie był najlepszy, w styczniu 2024 firma Elona Muska sprzedała w Korei Południowej zaledwie jeden samochód. Gwoli sprawiedliwości warto uzupełnić, że całkowita sprzedaż marek Hyundai i Kia w Korei Południowej jest o rząd wielkości większa niż konkurencji.

Skoro jesteśmy na Dalekim Wschodzie, przeskoczmy do Chin: w pierwszym półroczu 2024 roku Tesla Model Y wygrała w rankingu najchętniej kupowanych NEV-ów (elektryków i hybryd plug-in; źródło), znalazła w Państwie Środka 207 817 nabywców. Na drugim miejscu dojechał BYD Seagull vel Dolphin Mini z wynikiem o 40 000 egzemplarzy gorszym. Nie wiedzieć czemu jako trzeci został zaliczony Nissan Sylphy (Sentra B18), który w wersji e-Power jest hybrydą szeregową, z silnikiem elektrycznym napędzającym koła oraz baterią ładowaną spalinowym generatorem, bez możliwości ładowania z gniazdka. I tutaj znowu szersza perspektywa: całkowita sprzedaż aut firmy Muska (wliczając eksport) w Państwie Środka spadła o 10,5 procent rok do roku, bez eksportu spadek wyniósł 5,4 procent r/r (źródło).

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]