Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Korea Południowa karze Teslę za wyolbrzymianie zasięgów aut. Firma nie uświadomiła klientów o niższych zasięgach zimą

Południowokoreańska Komisja Sprawiedliwego Handlu (KFTC) nałożyła na Teslę karę w wysokości 2,85 miliarda wonów (równowartość 9,9 miliona złotych) za nieinformowanie klientów o tym, że zasięg samochodów elektrycznych spada przy niskich temperaturach, donosi Reuters. Jak uzasadnili urzędnicy, Tesla od sierpnia 2019 roku do teraz przesadza z „zasięgami swych aut oraz ich efektywnością energetyczną w stosunku do pojazdów spalinowych”.

Słuszna kara dla Tesli. Powinna być dla większości producentów

KFTC twierdzi, że dystans możliwy do pokonania na baterii spada w Teslach zimą do zaledwie 50,5 procent tego, co deklaruje producent (źródło). Jeśli zatem w tej chwili firma mówi o zasięgu wynoszącym 511 kilometrów dla Modelu Y Long Range, to zimą auto pokona ledwie 258 kilometrów na jednym ładowaniu [obliczenia redakcji Elektrowozu]. Dla porównania: w europejskim konfiguratorze mówi się o 533 „kilometrach” WLTP, w amerykańskim aż o 531 kilometrach EPA – wartości dla Korei Południowej są więc najbardziej zachowawcze.

Regulator przyznał, że producent daje rady dotyczące jazdy zimą, wstępnego ogrzewania kabiny, gdy auto jest jeszcze podłączone do gniazdka czy monitorowania zużycia energii, lecz nie mówi wprost o spadku zasięgu na mrozie. Sytuacja jest o tyle ciekawa, że temperatury poniżej zera obniżają pojemność właściwie wszystkich baterii, czy to w telefonach, czy w samochodach, wynika to bowiem z własności fizykochemicznych ogniw Li-ion. Nie słychać natomiast, żeby inne marki zostały ukarane w podobny sposób.

W Polsce (i Europie) do określania zasięgów wykorzystywana jest procedura WLTP, która sama z siebie zawyża realne wartości. Dlatego redakcja Elektrowozu postanowiła, żeby nie stosować oznaczenia „kilometrów WLTP”, lecz raczej „jednostki WLTP”, co u Czytelnika wzbudza potrzebę dowiedzenia się, ile warta jest taka „jednostka”. Realne zasięgi aut w chyba najbardziej uczciwy sposób prezentuje koncern Stellantis, na wielu witrynach marek pojawia się suwak lub link do podstrony, która pozwala na ocenienie faktycznych możliwości auta zimą:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version