Zgodnie z informacjami, które uzyskał hiszpański portal Foroselectricos, następcy Fiata Punto i 500XL powstaną na platformie Grupy PSA, CMP (EMP1). Koncern FCA w trybie natychmiastowym wstrzymał prace nad płytą podłogową dla segmentu B (auta miejskie).
Decyzja FCA to złe czy dobre wieści dla Polski?
Foroselectricos twierdzi, że dotarł do listu, który koncern FCA wysłał pracownikom oraz dostawcom z Włoch i Polski. Mają oni wstrzymać wszelkie prace związane z samochodami segmentu B. Według hiszpańskiego portalu oznacza to, że fabryka w Tychach jako pierwsza zostanie przestawiona na produkcję modeli na bazie płyty podłogowej (e)CMP.
Współpraca ma być ustalana niezależnie od kwestii połączenia obu koncernów (źródło).
> Grupa PSA+FCA będzie nosiła nazwę Stellantis. Marki samochodów raczej po staremu
Platforma (e)CMP Grupy PSA ma zostać wykorzystana w autach segmentu B, początkowo w markach Fiat i Alfa Romeo. W Fiacie ma trafić do następcy Punto i kolejnej generacji 500XL, w Alfie Romeo zostanie zastosowana do subkompaktowego crossovera (B-SUV) poniżej Alfy Romeo Tonale. To sugeruje, że auta będą miały kilka wersji zespołu napędowego, jak choćby nowy Peugeot 208 dostępny w wariancie spalinowym (olej napędowy, benzyna) i elektrycznym (e-208).
W przyszłości (c)CMP może pojawić się też w Jeepie i Lancii. Platformę zaprojektowano z myślą o segmentach B/B-SUV oraz C/C-SUV, choć zbudowane na niej większe modele wyglądają nieco nieproporcjonalnie:
Wykorzystanie uniwersalnej bazy w dużej gamie modelowej oznacza dodatkowe przychody z licencjonowania rozwiązań (dla Grupy PSA) oraz niższe koszty i krótszy czas wdrożenia (dla FCA).
Włosko-amerykański koncern dysponuje aktualnie tylko jednym autem elektrycznym: nowym Fiatem 500e. Oprócz tego firma oferuje Chryslera Pacificę Hybrid, rozpoczyna sprzedaż Jeepa PHEV i zapowiadana elektrycznego Ducato, ale na tym kończy się elektryfikacja w FCA, które płaci Tesli miliardy euro, żeby zmieścić się w normach emisji:
> Fiat ufunduje fabrykę Tesla Gigafactory 4 w Europie? Trochę tak będzie