Kia zaprezentowała koncepcyjne wersje swoich PBV, samochodów dostawczych zbudowanych na elektrycznych platformach. Kia PV5, która trafi do masowej produkcji w 2025 roku, ma dysponować wymiennymi modułami nadwozia i oprogramowaniem Hyundai Motor Group. Później, jeśli biznes wypali, mają pojawić się największa Kia PV7 i mała Kia PV1.

Kia PV5 i jej krewniacy. Ta elastyczność zwiastuje też pickupa

Pojazdy PBV Kii, do niedawna Purpose Built Vehicles, przeobraziły się w Platform Beyond Vehicles, czyli platformy, które idą dalej niż samochody jako takie. Z renderingów i deklaracji wynika, że zobaczymy zarówno vany osobowe, jak też modele towarowe (cargo). Mają one „rewolucjonizować branżę mobilności” i przy okazji wykorzystywać strategię oprogramowanie-do-wszystkiego (ang. software-to-everything, SDx) Hyundai Motor Group. W skrócie: Kia przygotowuje się do mocnego wejścia w segment elektrycznych aut dostawczych.

PBV-y mają mieć swój własny model sprzedaży z oprogramowaniem i dodatkowymi usługami. Wejście na rynek podzielono na trzy części. W fazie pierwszej zadebiutuje Kia PV5, najbardziej uniwersalny z modeli (źródło). Faza druga to uzupełnienie gamy oraz przeobrażenie samochodów w inteligentne platformy z zawsze aktualnym oprogramowaniem i posiadające zdolność interakcji z użytkownikami. Na tym etapie na rynku mają zadebiutować nowe biznesy związane z robotyką. Czytajmy: samodzielne taksówki i inne autonomiczne pojazdy usługowe (np. auta kurierskie).

fazie trzeciej samochody będą już autonomiczne i połączone, mają stanowić krew miasta, element większej układanki Hyundai Motor Group, w której pojawi się też lotnictwo pasażerskie czy sieci elektroenergetyczne.

Za częścią przeznaczoną dla kierowcy pojawią się moduły nadwoziowe, dzięki którym PBV-y „za dnia będą mogły pełnić rolę taksówek, a w nocy służyć w roli vanów dostawczych” [źródło; porównaj z naszymi spekulacjami sprzed kilku dni, ostatnie zdanie nad obrazkiem TUTAJ 🙂 ]. Moduły mają być wykonane ze stalowego orurowania i polimerów, by były sztywne, lekkie i łatwe w (de)montażu. Podłoga aut będzie płaska, podobnie ma być z kokpitem, a kierownica da się ustawić w taki sposób, by mogła pełnić funkcję lampki.

Kia PV5 pojawi się w wersji podstawowej, osobowej, z wysokim dachem i podwoziem z kabiną. Będzie też wariant Robotaxi stworzony w ramach joint-venture Motional (HMG + Aptiv). Największa będzie PV7, najmniejsza PV1. Ciekawym dodatkiem ma być system szyn pozwalający na łatwy przeładunek towarów:

Pojazdy PBV będą produkowane w Korei Południowej, fabryka w Hwaseong ma być gotowa w 2025 roku. Docelowa produkcja ma wynieść 150 000 sztuk samochodów rocznie. Wśród partnerów wymieniono m.in. Ubera i Dubai Taxi Corporation.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 4.3]