Kia zapowiedziała, że jeszcze w tym miesiącu zorganizuje Kia EV Day 2025, podczas którego wyłoży strategię „globalnego przodownictwa” w sektorze samochodów elektrycznych. W trakcie imprezy zostanie też zaprezentowana Kia EV4, hatchback (sedan?) segmentu C, Kia PV5, elektryczne auto dostawcze, oraz koncepcyjna Kia EV2. Ta ostatnia jest sporą tajemnicą, może być siostrą Hyundaia Instera, ale nie musi.

Kia EV4

Z zaprezentowanych przez producenta zdjęć wynika, że Kia EV4 to elektryczna siostra Kii K4, spalinowego modelu pokazanego w 2024 roku na rynku amerykańskim. W branży mówiło się, że auto może zyskać krewniaka z napędem elektrycznym, bo jego brak nie pasowałby do ostatniej strategii Kii. Trudno się dziwić tym domysłom, skoro firma już kilka lat temu ujawniła zarys samochodu. Inna sprawa, że Kia K4 jest modelem specyficznym, powstaje na platformie dla segmentu C, jest klasyfikowana [przez producenta] jako model segmentu C, tymczasem ma aż 4,71 metra długości. Dla porównania: Tesla Model 3 Highland ma 4,72 metra długości.

Kia EV4 (c) Kia

Kia EV4 (c) Kia

Spalinowa Kia K4 (c) Kia

Zanosi się na to, że Kia EV4 będzie tym, czym jest Skoda Octavia w koncernie Volkswagena: rozstaw osi charakterystyczny dla przestronnego segmentu C (2,72 m) połączony z dużą długością nadwozia pozwala na wygospodarowanie sporej przestrzeni bagażowej. Skoda też przez długi czas kierowała się zasadą „więcej za mniej”, chociaż ostatnio jest to raczej „więcej za więcej”.

Kia PV5

Kia EV5 to elektryczny samochód dostawczy i osobowy. Dzięki uprzejmości polskiego oddziału producenta koncept oglądaliśmy już na targach IAA 2024, ale Kia była niezwykle tajemnicza, gdy chodziło o dane techniczne czy wymiary. Kazano nam czekać do oficjalnej prezentacji, która, jak widzimy, będzie miała miejsce w tym roku. W kuluarach usłyszeliśmy domysły, że model będzie dostępny w trzech wariantach bateryjnych i żaden nie zapowiada się jako opcja do długich podróży dla większych rodzin.

Koncepcyjna Kia EV2

Kia EV2 to najbardziej tajemniczy z modeli, chociaż też już spodziewany. Auto mogłoby zastąpić Kię e-Soul, czyli byłoby crossoverem segmentu B. Mogłoby też być bliskim krewniakiem Instera, czyli należałoby do segmentu A/A-SUV. Inna sprawa, że podczas oficjalnej prezentacji Kii EV3 w Portugalii usłyszeliśmy, że obie marki trochę się rozchodzą w strategiach, nie ma już premier jeden do jednego (Kia EV6 i Ioniq 5 obok siebie, Kia EV9 i Ioniq 9 obok siebie itd.), nie mówiąc o dominacji Kii nad Hyundaiem (EV6 debiutuje z większą baterią niż Ioniq 5 itd.).

Oceniając po felgach i ulokowaniu tylnego koła w rogu nadwozia, Kia EV2 mogłaby być siostrą Instera (zdjęcie poniżej). Sęk w tym, że producent twierdzi, że jest to „kompaktowy elektryk” (źródło), co oznacza… bezpośrednią konkurencję z Kią EV3, która ma 4,3-4,31 metra długości.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: