W połowie maja Kia EV9 została oficjalnie zaprezentowana dziennikarzom z całej Europy. Dziś wygasło embargo na informacje, samochód opisywaliśmy już parokrotnie, dlatego uznaliśmy, że zaczniemy od najważniejszych kwestii, które mogą być ważne dla naszych Czytelników – w pigułce. Kię EV9 (SUV segmentu E) poznaliśmy statycznie, nie mieliśmy szansy na przejażdżkę nią, więc dowiedzieliśmy się tylko odrobinę więcej niż osoby oglądające prezentacje prasowe.

Kia EV9: cennik, Isofix, nawigacja

Kia EV9 – cena, produkcja i plany sprzedażowe

Oficjalna ceny dla rynku polskiego zostaną ogłoszone we wrześniu 2023. Produkcja samochodu ruszy w sierpniu 2023, pierwsza dostawa ma się pojawić w naszym kraju w październiku 2023, więc kto trafi z konfiguracją od razu we wrześniu, może liczyć na szybki odbiór. Oczywiście najpierw swoje egzemplarze otrzymają dealerzy. Plany sprzedażowe zakładają 400 sztuk w bieżącym roku i 1 200 sztuk w roku 2024.

Kia EV9 GT Line. Zwróć uwagę na lidary (duże wybrzuszenia na czarnej powierzchni nad napisem „EV9 GT-line”) oraz matowy lakier. Matowe malowanie było chyba największą nowinką w wersji europejskiej

Tylne światła mają przypominać linie wyznaczające konstelacje – z taką myślą je projektowano. Lubimy takie smaczki, ten kształt kojarzy nam się z Panną

Kia EV9 jest topowym modelem marki, NIE należy się spodziewać, że auto będzie się zaczynać poniżej 300 000 złotych (potwierdził to sam Seul 😉 ). Podpytując różnych przedstawicieli Kii uzyskaliśmy tylko przybliżone widełki dla różnych krajów, na podstawie cen z Korei Południowej wyszło nam, że Kia EV9 RWD 150 kW/204 KM powinna kosztować od 346 000 złotych, ale spodziewamy się, że kwota będzie wyższa. Na pewno nie dojedzie do 450 000 złotych, czego dowiedzieliśmy się podstępem 😉

Bezpośrednią konkurencją EV9 jest Volvo EX90 (od 479 900 zł za maksymalnie wyposażony wariant), BMW iX (od 378 300 zł), Audi Q8 e-tron (od 345 000 zł). Już samo to powinno nam podpowiadać, jak będą się kształtować ceny Kii EV9.

Kia EV9 w bazowej wersji wyposażenia. Zwróć uwagę na brak lidarów w środkowej części atrapy chłodnicy

Kia EV9 – Isofix i wnętrze

Auto oglądaliśmy w wersji podstawowej (jego nazwa na tym etapie nie była jasna) z 7 miejscami (2+3+2) oraz GT-Line z 6 fotelami, z czego drugi rząd był obracany (2+2+2). W obu przypadkach z przodu nie było żadnego Isofiksa, natomiast w drugim i trzecim rzędzie foteli były po 2 mocowania, w sumie cztery sztuki. Dotyczy to też kanapy 7-miejscowej. Dodajmy, że drzwi otwierały się pod dużym kątem, co powinno znacząco ułatwiać usadzanie dzieci w fotelikach.

Miejsce na nogi w trzecim rzędzie w wariancie GT Line z 6 siedzeniami (2+2+2). Człowiek o wzroście 1,9 metra (=niżej podpisany) musi przestawić fotel znajdujący się przed nim, ale nadal tenże sam człowiek usiądzie na tym właśnie fotelu w drugim rzędzie i będzie mu dość wygodnie

Producent pochwalił się licznymi nowoczesnymi tworzywami w środku, które mają pochodzenie roślinne lub zostały wytworzone w procesie recyklingu. Nawet w podstawowej wersji (zdjęcie poniżej) sprawiały przyjemne wrażenie, w dodatku dostawaliśmy system audio Meridian. Przy rozłożeniu trzeciego rzędu siedzeń ilość miejsca w bagażniku nadal pozwalała na spakowanie się na rodzinny wyjazd, co łatwo ocenić patrząc na zdjęcie ze złożonymi oparciami po prawej stronie (zdjęcie nr 2). Oceniamy tę przestrzeń (z rozłożonymi oparciami na nie mniej niż 400 litrów. Z przodu wygospodarowano frunk (trzecie zdjęcie, samochód w wersji AWD):

Nieco obawiamy się, jak te nowoczesne tworzywa poradzą sobie w boju. W zupełnie nowym samochodzie któryś z dziennikarzy rozdarł obicie oparcia, co w przypadku nowej skóry byłoby raczej trudne do osiągnięcia:

Samochód ma dwa ekrany znane nam z Kii EV6, ale pojawiło się w nim coś jeszcze: niewielki środkowy ekran do sterowania klimatyzacją (są też klasyczne przyciski do regulowania temperatury). Liczbę przełączników na kokpicie zminimalizowano, pozioma powierzchnia kojarzyła nam się estetycznie z Nissanem Ariya, guziki też są ukryte i podświetlają się w momencie uruchomienia auta. Odbywa się to przez wciśnięcie przycisku EV widocznym na dużej dźwigni po prawej stronie kolumny kierownicy:

Kia EV9 między lewym ekranem z licznikami i prawym, dotykowym, z resztą systemów, ma pionowy ekran środkowy służący do sterowania klimatyzacją. Z tunelu środkowego w końcu zniknęło to niezbyt estetyczne pokrętło, tunel kończy się przed kokpitem

Kia EV9 – pojemność baterii

Bateria samochodu ma 99,8 kWh pojemności i, uwaga, nominalne napięcie pakietu jest niższe niż w Kii EV6, wynosi 550 woltów. Wykorzystano najnowocześniejsze dostępne ogniwa NCM811 (katody [lit]-nikiel-kobalt-mangan w proporcjach 80:10:10) o dużej gęstości energii dostarczane przez SK On. Choć pakiet powiększono, maksymalna moc ładowania Kii EV9 została ograniczona do 240 kW (jak w Ioniqu 6 i EV6). O tych wszystkich – i wielu innych – technikaliach wyczerpująco, w fascynujący sposób opowiadał mi Pan David Labrosse z Hyundai Motor Group, któremu niniejszym chciałem serdecznie podziękować. Też mam nadzieję, że zobaczymy się „już wkrótce na następnej premierze” 😉

David Labrosse z Hyundai Motor Group opowiadający o lidarze w Kii EV9

Kia EV9 – nawigacja

Kto jeździł Kią EV6 czy Hyundaiem Ioniqiem 5, wie, że nawigacja jest tam nieprzyjazna i nieświadoma tego, że prowadzi auto elektryczne. Zamiast automatycznie dodawać punkty ładowania do trasy, gdy zachodziła taka potrzeba, system wypisywał wszystkie ładowarki jak leci. W Kii EV9 i Hyundaiu Ioniqu 6 to się zmieniło. Samochód skorzysta z systemu Smart Routing. Doda nam do trasy stacje ładowania (do 4 przystanków), będzie ją aktualizował w oparciu o aktualne zużycie i dane płynące z ładowarek, zdoła też automatycznie podgrzać baterię w razie potrzeby.

Kia EV9 GT Line wyznaczyła trasę z postojami na stacjach ładowania Ionity

Nasi Czytelnicy zauważyli, że Smart Routing w Ioniqu 6 nie działa, gdy auto jest wyłączone (surowe wyznaczanie trasy, bez informacji zwrotnej od baterii?). Sytuacja zmienia się, gdy samochód jest włączony i uruchomimy nawigację. Wtedy EV9 (czy Ioniq 6) stają się równie usłużne i przyjazne jak Tesle, BMW, Volkswageny czy Fordy.

Kia EV9 – V2G i Plug & Charge

Kia EV9 będzie obsługiwać V2G. V2L/V2D, czyli oddawanie energii zewnętrznym urządzeniom, dostajemy standardowo, jak w EV6 lub Niro EV. V2G to inny poziom abstrakcji, możliwość współpracy z siecią operatora, żeby stabilizować zapotrzebowanie. V2G w Kii EV9 będzie realizowane przez złącze Typu 2, ale aktualnie nie jest/będzie dostępne w Polsce, ze względu na brak regulacji prawnych i brak urządzeń do V2G na rynku.

Z naszego rozpoznania wynika, że dostawcy energii nie kwapią się, żeby interesować się V2G, bo to dziś dla nich duże koszty i żaden zysk. Po co mieliby sprzyjać odbiorcom, skoro mogą po staremu sprzedawać energię?

Kia EV9 obsługuje Plug & Charge, czyli może rozpoczynać ładowanie tuż po wpięciu przewodu do portu ładowania. W Polsce mechanizm wdrożyło tylko Ionity, w Europie jest to też m.in. Shell Recharge, Allego, BP Pulse, Has To Be. Elocity i Greenway planują obsługę Plug & Charge w perspektywie dwóch lat.

Kia EV9 i koniec słodkich czasów z darmowymi aktualizacjami

Powiedziano nam, że świetliste piksele w atrapie chłodnicy nie pojawiły się na rynku europejskim z przyczyn homologacyjnych, na co zresztą zwróciliśmy uwagę podczas wcześniejszej prezentacji (patrz tytuł: Kia EV9 pokazana. Zginęły piksle z atrapy chłodnicy (…)). Ale tak między nami mówiąc uważamy to za tylko część prawdy. Spodziewamy się, że Kia w pewnym momencie triumfalnie ogłosi, że uzyskała homologację i Mapę Gwiazd (ang. Star Map) będzie sobie można… dokupić.

Kia EV9 GT Line w wersji produkcyjnej

Rozświetlona atrapa chłodnicy w koncepcyjnej wersji samochodu (c) Kia

Otóż we wrześniu planowane jest uruchomienie Kia Connect Store, w którym będzie można nabyć nowe usługi (inne modele: po aktualizacji w październiku/listopadzie). Pojawi się tam zaawansowany asystent parkowania (RSPA2), płatne aktualizacje OTA, Niemcy będą mogli zwiększyć przyspieszenie (Boost). W 2023 roku aktualizacje będą bezpłatne, na przełomie 2023 i 2024 roku pojawi się płatna usługa abonamentowa, w 2025 roku planowane są kolejne nowe funkcje przez OTA, dostępne już po uiszczeniu opłaty.

W całym samochodzie jest 81 elementów (kontrolerów), które można aktualizować przez internet, zmiany mogą dotyczyć zarówno falowników, jak też teł, tapet i dźwięków.

Kia EV9 – dane techniczne, zasięg i pompa ciepła

Samochód w standardzie wyposażony jest w pompę ciepła. Drugi i trzeci rząd siedzeń posiadają nawiewy w suficie, które obsługiwane są przez osobną dmuchawę zamontowaną w ostatnim słupku kabiny (to ten kolos po prawej stronie na zdjęciu nr 2). Kabina i bateria obsługiwane są przez osobne obiegi i osobne chłodnice, co pozwala na równoległe, dajmy na to, grzanie kabiny i chłodzenie baterii (patrz: szybka jazda zimą). Wspólne, mieszające się obiegi mogłyby pozwolić na lekkie oszczędności energii, ale taka operacja mogłaby też mieć swoje konsekwencje.

Specyfikacja Kia EV9 znana jest już od dawna z rynku koreańskiego. Model będzie dostępny z baterią o pojemności 99,8 kWh (brak innych opcji) i silnikiem 150 kW/204 KM napędzającym tylną oś bądź dwoma silnikami o sumarycznej mocy 283 kW/384 KM. Auto o największym zasięgu ma współczynnik oporu powietrza Cx równy 0,28. Kia EV9 AWD może ciągnąć przyczepy o masie do 2,5 tony. Tak jak we wszystkich modelach na platformie E-GMP, przedni silnik Kii EV9 może zostać wysprzęglony.

Maksymalny zasięg to 541 jedn. WLTP w wersji RWD i 497 jedn. WLTP w wariancie AWD, zastrzeżmy wszak, że chodzi o wariant na najmniejszych felgach (nie pokazano nam ich na żywo) oraz z kamerami zamiast lusterek (te widzieliśmy). Nie należy przywiązywać się do liczb prezentowanych na licznikach, nie zauważyliśmy, żeby procentów baterii ubywało mimo klimatyzacji, która była aktywna przez wiele godzin.

Z drugiej strony: mamy wrażenie, że Kia tak dobiera pojemności akumulatorów (dotyczy to też EV9), żeby samochodem dało się w trasie jechać co najmniej 2-3 godziny bez przystanku, po którym to odcinku nastąpi krótki odpoczynek wraz z ładowaniem.

Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:

Jeśli chcesz wynagrodzić Czytelników, którzy są niezawodni w niesieniu pomocy na Forum Elektrowozu, możesz kupić Teslę korzystając z któregoś z tych linków polecających: 7/ nabrU, 8/ ciastek, 9/ ELuk.

Zasady zabawy znajdziesz TUTAJ.
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]