Kia oficjalnie pokazała model Kia EV5. Choć auto najpierw pojawi się w Chinach, jego bezpośrednia konkurencja jest widoczna na pierwszy rzut oka – to niemieckie firmy motoryzacyjne. Kia EV5 jest samochodem pogranicza segmentów C- i D-SUV, ma kosztować od 50 000 dolarów, równowartość ponad 210 000 złotych, i będzie sprzedawana z aż czterema pojemnościami baterii zależnymi od rynku. Chociaż akurat w tym zakresie spodziewalibyśmy się optymalizacji…
Kia EV5: ceny, specyfikacja i ciekawostki
Wspomniane „50 000 dolarów” to kwota dla reszty świata, bo w Chinach model z mniejszą baterią ma być dostępny poniżej równowartości 100 000 złotych. Szczegóły poznamy po połowie listopada. A jaka będzie specyfikacja EV5? Otóż należy ją nazwać co najmniej skomplikowaną, chyba pierwszy raz w historii producent zapowiada tak rozbudowany zestaw pojemności baterii:
- Chiny: 64 kWh i 160 kW/218 KM FWD (Standard Range), 88 kWh i 160 kW/218 KM FWD (Long Range), 88 kWh i 160 kW/218 KM + 70 kW/95 KM (Long Range AWD),
- Korea Południowa (wersje „w rozwoju”): 58 kWh i 160 kW/218 KM FWD (Standard Range), 81 kWh i 160 kW/218 KM FWD (Long Range), 88 kWh i 225 kW/306 KM (Long Range AWD).
Samochód zostanie zbudowany na platformie E-GMP. To by świetnie tłumaczyło pierwszą i nieźle drugą pojemność baterii, bo już Kia EV6 dostępna była w wariantach 58 kWh i 77 kWh, więc pakiet w EV5 prezentowałby się podobnie. Ale wartości dla Chin są mocno niezrozumiałe i oderwane od dotychczasowych ofert Kii, jakby południowokoreański producent równał tam do zupełnie innego przeciwnika.
Kia EV5: zasięg i ładowanie
Możliwym wytłumaczeniem tego rozdźwięku jest wykorzystanie w Państwie Środka zupełnie innych ogniw niż w reszcie świata: bardziej gęstych, lecz słabiej przyjmujących energię. Ładowanie sprzedawanej w Chinach Kii EV5 od 30 do 80 procent ma trwać „tylko” 27 minut, prawie dwa razy dłużej niż Kii EV6 Long Range. Jakby producent nie chciał zaszkodzić ani Kii EV6, ani Kii Niro EV.
Plusem tego całego zamieszania są zasięgi: Kia EV5 88 kWh FWD celuje w 720 jednostek CLTC, co odpowiadałoby około 540 jednostkom WLTP, 460 kilometrom realnie w trybie mieszanym, około 320 kilometrom na autostradzie przy 120 km/h. Wariant 88 kWh AWD miałby przejeżdżać 650 jednostek CLTC, niecałe 420 kilometrów realnie w trybie mieszanym, 488 jednostek WLTP [obliczenia redakcji Elektrowozu].
Samochód ma być wyposażony w pompę ciepła i system i-Pedal pozwalający na hamowanie do zatrzymania bez wciskania hamulca. Oprogramowanie obiecuje aktualizację przez internet (OTA) i nowy interfejs użytkownika, my znamy go już z Kii EV9. Producent chwali się, że liczbę przycisków ograniczono do minimum. Ekran projekcyjny (HUD) dostępny będzie jako opcja. EV5 nauczy się automatycznego parkowania, otrzyma autopilota (HDA2) i obsługę oddawania energii zewnętrznym urządzeniom (V2L) oraz sieci (V2G).
Interesujący jest schowek. Ma 4 litry pojemności, może zostać podgrzany do maksymalnie 55 stopni Celsjusza (dla przechowywania ciepłych dań) lub schłodzony do temperatury lodówki, 5 stopni Celsjusza. W Europie Kia EV5 pojawi się pod koniec 2024 lub w 2025 roku.