Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Jesteście awangardą motoryzacji, zadecydujcie więc: Skoda Enyaq iV to segment C- czy D-SUV? [felieton]

Ta kwestia męczy mnie od dnia premiery Skody Enyaq iV: nie wiem, do jakiego segmentu przypisywać to auto. W Europie patrzy się wyłącznie na wymiary zewnętrzne, a te lokują elektrycznego crossovera Skody w segmencie D-SUV. My jednak zawsze staramy się tłumaczyć informację w taki sposób, żeby lepiej oddawała rzeczywistość – i tutaj wychodzi C-SUV.

A co Wy myślicie?

Skoda Enyaq iV – zaszeregowanie

Sprawa jest skomplikowana. Obowiązująca na terenie Unii Europejskiej klasyfikacja pochodzi jeszcze z XX wieku. Jeśli uznamy, że Enyaq iV jest samochodem osobowym, to elektryczna Skoda powinna trafić do segmentu D. Jeżeli przyjmiemy, że jest SUV-em – na czym bardzo zależy producentowi, bo SUV-y są modne – to auto należałoby zaszeregować do segmentu… J.

Kształt nadwozia samochodu wskazuje, że nie mamy tutaj do czynienia z klasycznym pudełkowatym SUV-em wywodzącym się z samochodów terenowych. Skoda Enyaq iV ma proporcje kombi, ale jest podniesiona, więc możemy uznać, że patrzymy na crossovera. Crossovera o długości przekraczającej 4,6 metra (dokładnie: 4,648 metra) – a więc D-SUV-a:

Tyle że podczas premiery producent jeden-jedyny raz w historii użył sformułowania w rodzaju „lider kompaktowych SUV-ów”. To było zrozumiałe: platforma MEB, Enyaq iV jako siostra Volkswagena ID.4, o którym cały czas mówi się jako o „kompaktowym SUV-ie”, wszystko się zgadza. Czyli C-SUV.

Problem w tym, że o ile dla VW ID.4 wzmianki o „kompaktowym SUV-ie” nadal znajdziemy w materiałach Volkswagena, o tyle na stronach Skody niczego takiego nie ma. W dostępnych obecnie zasobach mówi się wyłącznie o „elektrycznym SUV-ie”, Czyżby więc redaktor Elektrowozu się przesłyszał? To się zdarza, ale nasze stanowisko (=”Skoda Enyaq iV to kompaktowy crossover”) potwierdza czeska Wikipedia – a zakładamy, że nikt nie był bliżej premiery niż czescy dziennikarze.

Czyli, po raz kolejny, C-SUV, kompaktowy crossover. Takie jest oficjalne stanowisko Elektrowozu: gdy wspominamy Enyaqa iV, zawsze mówimy, że jest to pogranicze segmentów C- i D-SUV. Gdy musimy wybrać jedno zaszeregowanie, stawiamy na C-SUV.

Tylko że to wcale nie jest takie proste.

Skoda Enyaq iV mniej przestronna od Passata, ale różnice nie są kolosalne

Po pierwsze: zawsze znajdą się przypadki, dla których szufladkowanie będzie krzywdzące. Kia e-Niro i Skoda Enyaq iV wpadają do tego samego segmentu, chociaż jedno z nich otwiera, a drugie zamyka segment. Może zatem warto byłoby zaszeregować Enyaqa iV jako „otwierającego segment D”?

Po drugie: klasycznym przedstawicielem segmentu D jest Volkswagen Passat. Nasz Czytelnik, Pan Szymon, sprawdził kilka wymiarów Passata B8 kombi (2017) i Enyaqa iV. Oto wyniki:

Jakieś tam różnice są, ale trudno uznać je za kolosalne. Żeby było jeszcze trudniej, Skoda Enyaq iV oferuje też z tyłu nieco mniej miejsca na kolana niż Volkswagen ID.4, który zamyka segment C. Tak wyszło nam, bo w pomiarach Pana Szymona było po 20 centymetrów dla Enyaqa i Passata. A zatem segment D?

Po trzecie: zewnętrzne wymiary Skody Octavii też zaszeregują ją do segmentu D (4,698 metra). Ale przy niej producent nie ma wątpliwości, że jest to segment C.

Po czwarte i ostatnie: samochody elektryczne dzięki mniejszym silnikom pozwalają na zastosowanie innych proporcji. Można wygospodarować więcej przestrzeni dla pasażerów przy tych samych wymiarach zewnętrznych auta. Szczególnie dobitnie widać to w Hyundaiu Ioniqu 5, który przy wymiarach zewnętrznych początku klasy D-SUV ma rozstaw osi większy niż Audi Q7 (2,994 metra vs 3 metry dla Ioniqa 5)!

Volkswagen zapowiada, że z tym zamieszaniem wymiary zewnętrzne kontra ilość dostępnej przestrzeni to dopiero początek, bo elektryki wszystko zmieniają. Nie wątpimy w to. Zmieniają. Na lepsze.

Elektrowóz jest portalem promującym samochody elektryczne. Ma Czytelników z otwartymi umysłami. Chce informować szczerze, ale też pokazywać, że elektryk segmentu C może oferować taką wygodę, jak auto spalinowe o segment większe.

Nasza propozycja: Enyaq iV klasyfikowana jako „otwierająca segment D-SUV”

Proponujemy zatem, żeby:

Co myślicie?

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 3.3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version