Jak czujnie wychwyciło Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), w piątek, 14 maja, w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie na temat minimalnej mocy przyłączeniowej w budynkach użyteczności publicznej i domach wielorodzinnych (blokach). To przygotowanie pod punkty ładowania.

Obowiązkowa minimalna moc przyłączeniowa

Zgodnie z rozporządzeniem z dn. 7 maja 2021 roku (źródło) w budynkach użyteczności publicznej minimalna moc przyłączeniowa dla wszystkich stanowisk postojowych (również tych zewnętrznych) to [liczba stanowisk] * 20 procent * 3,7 kW. Oznacza to, że jedna piąta miejsc parkingowych może zostać wyposażona w punkty ładowania o mocy 3,7 kW każde, co jest wartością całkowicie wystarczającą, gdy urządzamy sobie dłuższy postój lub korzystamy z miejsc parkingowych nocą.

Z kolei minimalna moc przyłączeniowa w budynkach wielorodzinnych to [liczba stanowisk] * 50 procent * 3,7 kW. A zatem właściwie każda rodzina będzie mogła podłączyć samochód na noc i liczyć na moc wynoszącą 1,85 kW. Nie jest to może bardzo dużo, ale po 10 godzinach postoju (=noc) każdy samochód powinien zyskać co najmniej 100 kilometrów zasięgu. Tymczasem według danych Głównego Urzędu Statystycznego Polacy pokonują dziennie średnio mniej niż 40 kilometrów. Nawet osoby posiadające auta z LPG, jeżdżące chętniej, mieszczą się w okolicy 50-60 kilometrów na dobę.

Powyższe rozporządzenie nie dotyczy budynków, z którymi nie są powiązane żadne miejsca postojowe.

Oczywiście, to nie jest tak, że minimalna moc przyłączeniowa oznacza, że właściciele budynków natychmiast zainstalują punkty ładowania. Do tego potrzebne jest osobne prawo, które reguluje, w jakich sytuacjach ma do tego dochodzić (tylko nowe budynki lub remonty generalne). Otrzymujemy natomiast fundamenty do tego, by takie punkty ładowania zainstalować. Przyłącze elektroenergetyczne będzie bowiem dysponowało zapasem mocy, co powinno wytworzyć pewną presję na zakładzie energetycznym, żeby zadbać o lokalną infrastrukturę.

Zdjęcie otwierające: ilustracyjne, port ładowania (c) Daimler / Mercedes

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: