IBRM Samar opublikował zestawienie najchętniej kupowanych chińskich marek w Polsce. Dominują marki mocno- lub wyłącznie spalinowe, pierwsza marka głównie elektryczna (BYD) znajduje się na piątej pozycji. Jednocześnie w lutym całkiem nieźle szło elektrykom wszystkich producentów, przeskoczyły średnią zeszłoroczną (3 proc.) i osiągnęły 3,7 procent udziału w rynku.
Aktualizacja 2025/03/10, godz. 19.59: dodaliśmy do rankingu Volvo.
Chińskie samochody w Polsce
Ranking TOP6 jest następujący, marka nr 6 (Forthing) sprzedała 106 egzemplarzy, pozostałe to pojedyncze sztuki lub zera. Dane obejmują okres styczeń-luty 2025, marki wyłącznie elektryczne to Skywell, Voyah, Maxus, Zeekr, Seres, Hongqi, Nio, Leapmotor (jeszcze…) (źródło):
- Volvo – 2 978 egzemplarzy,
- MG – 1 801 egzemplarzy,
- Jaecoo [czyt. dżejku] – 778 egzemplarzy,
- Omoda – 662 egzemplarze,
- BAIC (Beijing) – 551 egzemplarzy,
- BYD – 298 egzemplarzy.
Dla porównania: najchętniej kupowany model w tym roku, Toyota Corolla, znalazła 3 922 nabywców. Nieoficjalnie mówi się, że BYD już dostrzegł, że polityka Unii Europejskiej sobie a nastroje konsumenckie sobie. Firma nie dysponuje marketingiem, który przez lata ciągnął w górę sprzedaż Tesli, dlatego powoli zmienia kurs i będzie promować w Europie samochody spalinowe (hybrydy plug-in). Podobnego przełączenia MG dokonało już pewien czas temu a Jaecoo i Omoda w ogóle zaczynały od aut spalinowych, elektryki dostawiając do nich tylko z rzadka i „przy okazji”.
Wszystkie marki starają się kusić odbiorców przystępnymi cenami, są też łatwo dostępne, bo ich salony powstają w miejscach, w których wcześniej sprzedawano Hondy, Citroeny, Ople.
W lutym udział samochodów elektrycznych w Polsce wyniósł 3,7 procent, statystyki z rozbiciem na marki będą dostępne w nadchodzących dniach. Firmy wygenerowały 64,1 procent rynku aut nowych z wszystkimi rodzajami napędów, osoby fizyczne oraz jednoosobowe działalności gospodarcze (liczone wspólnie) – 35,9 procent. Jeśli dofinansowania w ramach programu NaszEauto chwycą, powinniśmy zauważyć rosnący udział osób fizycznych, szczególnie że są już sensowne odpowiedniki najchętniej kupowanych modeli spalinowych (Toyota Corolla, C-HR, Skoda Octavia; ilustracja poniżej).
Marzec jest o tyle ciekawy, że przed weekendem Tesla rozpoczęła dostawy nowego Modelu Y, jednak pierwsze sensowne dane na jego temat dostaniemy dopiero w kwietniu.
Nota od redakcji Elektrowozu: IBRM Samar, nie wiedzieć czemu, nie zalicza Volvo do chińskich marek, chociaż Volvo od dawna należy do Geely. Zgodnie z sugestią Czytelników (i: na logikę) dodaliśmy firmę do rankingu.