Francuski oddział firmy DS udostępnił konfigurator, który pozwala na sprawdzenie ceny elektrycznego DS 3 E-Tense. Samochód z silnikiem o mocy 100 kW (136 KM) i z baterią o pojemności 50 kWh kosztuje 39 900 euro. Jeśli jest to cena bez bonusu ekologicznego, to odpowiada* ona 176 tysiącom złotych, jeśli z bonusem – w Polsce byłyby to 203 tysiące złotych.

*) używając słowa „odpowiada” mamy na myśli kalkulacje uwzględniające również różnice między stawkami VAT. Przy prostym przeliczeniu z euro na złotówek użylibyśmy zwrotu „w przeliczeniu” albo „stanowi równowartość”

Koszt zakupu DS 3 E-Tense, czyli ile powinien kosztować elektryczny Peugeot e-208

Jeśli mamy szacunkową cenę elektrycznego DS 3 E-Tense, możemy dołożyć do niej inne ważne informacje:

  1. DS i Peugeot to marki należące do Grupy PSA,
  2. DS i Peugeot stosują te same mechanizmy online (konfiguratory) i zbliżoną politykę cenową we Francji i w Polsce.

> Elektryczne Mini nadjeżdża – oto Cooper SE z zasięgiem 193 kilometrów. Produkcja od końca 2019 roku

Punkt pierwszy to fakt, punkt drugi to założenie. Łatwo jednak sprawdzić, że nazwy wersji i konfiguratory DS i Peugeota są w Polsce właściwie identyczne. Zakładamy zatem, że również polityka cenowa DS i Peugeota jest zbliżona – bo tylko na tej podstawie możemy przeprowadzić dalsze obliczenia.

Sprawdźmy teraz, jakie są ceny wybranych modeli samochodów we Francji i w Polsce:

  • DS 3 Be Chic – 22,6 tysiąca euro we Francji i 81 200 zł w Polsce; stosunek cen = 1:3,593,
  • Peugeot 208 Active – 16 tysięcy euro we Francji i 55 tysięcy złotych w Polsce; stosunek cen 1:3,438.

Jak widać wybraliśmy DS 3 zamiast DS 3 Crossback, ponieważ ten drugi nie jest jeszcze dostępny w naszym kraju. Łatwo jednak przy okazji oszacować, że najtańszy wariant DS 3 Crossback Chic z silnikiem spalinowym powinien rozpoczynać się od około 88,4 tysiąca złotych. Ale nie to jest celem obliczeń…

Polskie ceny DS 3 Crossback E-Tense: od 143 lub 165 tysięcy złotych?

Patrząc na zawarte powyżej zestawienie cen trudno nie zauważyć, że zarówno DS 3, jak i Peugeot 208 wyceniane są podobnie w obu krajach – oraz że stosunek cen jest niższy od kursu euro do złotówki. Kiedy porównamy ceny w pionie (DS 3 kontra Peugeot 208), też otrzymamy zbliżone proporcje: 1,413 (=22,6/16) oraz 1,476 (=81,2/55). Spróbujmy zatem do tej układanki dołożyć francuską cenę DS 3 Crossback E-Tense:

  • cena DS 3 Crossback E-Tense do ceny DS 3 Be Chic to 1,765:1 (= 39,9/ 22,6) lub 2,031 (=45,9/22,6),
  • gdyby w DS Crossback E-Tense zastosowano tę samą politykę cenową, co w DS 3, polska cena auta wyniosłaby 143,4 lub 164,9 tysiąca złotych.

Jak widać oszacowanie kosztów zakupu elektrycznego DS 3 w oparciu o cennik modelu spalinowego otwiera oczy: auto powinno być w Polsce tańsze niż wynikałoby to z prostego przeliczenia cen uwzględniającego kurs euro (od czego zaczęliśmy tekst). W dalszych wywodach przyjmiemy, że ta wyższa kwota jest poprawna, ponieważ francuskie „TTC” oznacza finalną cenę brutto, a więc uwzględniającą też rządowy bonus.

Przypomnijmy, że dane techniczne DS 3 E-Tense to:

  • moc: 100 kW (136 KM),
  • moment obrotowy: 260 Nm,
  • bateria: 50 kWh,
  • zasięg realny: 288,6 km (NEDC = 430 km),

Auto należy do segmentu B-SUV.

Ceny Peugeota e-208 wystartują od 97 lub 112 tysięcy złotych?

Przejdźmy teraz jednak do meritum, czyli do próby oszacowania, jaka będzie cena Peugeota e-208. Jako że DS 3 Crossback E-Tense jest droższy od podstawowego DS 3 o 1,765-2,031 raza, a specyfikacja Peugeota e-208 jest właściwie identyczna, jak DS 3 E-Tense (ta sama moc, bateria, moment obrotowy), to możemy założyć, że podobne proporcje pojawią się także w Peugeocie.

Reasumując: z powyższych obliczeń i założeń wynika, że elektryczny Peugeot 208 powinien startować w Polsce między 97 a 112 tysiącami złotych.

HyperFocal: 0

Jesteśmy niemal pewni, że ceny DS 3 Crossback E-Tense we francuskim konfiguratorze zawierają rządowy bonus (patrz wcześniejsza uwaga o „TTC”), dlatego w przypadku Peugeota e-208 należy przyjąć tę wyższą kwotę: 112 tysięcy złotych. To bardzo wysoka cena w porównaniu do modelu spalinowego, ale jak na elektryka – rewelacyjna. Renault Zoe, który jest w tym samym segmencie (B) jest o co najmniej 20 tysięcy złotych droższy.

Peugeot e-208: cena obliczona metodą alternatywną = 139 tys. zł

W powyższych obliczeniach założyliśmy, że skoro elektryczny DS 3 Crossback jest około 2 razy droższy od wersji spalinowej, to identyczna sytuacja będzie miała miejsce w Peugeocie. To rozsądne rozumowanie, ale może ono prowadzić do złych wniosków, jeśli jakaś część auta jest znacząco droższa niż reszta. A dokładnie taką sytuację możemy mieć w przypadku baterii.

> Seat el-Born – zupełnie nowe wnętrze i skojarzenia z minivanem [Genewa 2019]

Spójrzmy zatem na ceny: skoro DS 3 Crossback E-Tense powinien w Polsce kosztować 164,9 tysiąca złotych, to oznacza, że będzie o 83,7 tysiąca złotych droższy niż podstawowa wersja DS 3. Mówimy o różnych wersjach auta („zwykły” vs crossback), dlatego trudno spodziewać się, że powyższa kwota stanowi wyłącznie koszt baterii i elektrycznego zespołu napędowego.

Jednak nawet gdyby tak było, to bazowa cena Peugeota e-208 powinna rozpoczynać się od co najwyżej 138,7 tysiąca złotych. To już znacząco więcej niż 112 tysięcy, ale ciągle w dolnych stanach Renault Zoe R90/R110 – który ma mniejszą baterię, słabszy silnik i, wydaje nam się, mniej atrakcyjną sylwetkę.

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]