Interesujące chińskie badanie ankietowe dotyczące „możliwości polubienia” producentów wytwarzających samochody z kategorii NEV, czyli elektryków (BEV) oraz hybryd plug-in (PHEV). Największe zainteresowanie, sympatię, pożądanie wzbudza Xiaomi, bo kusi aż 52 procent badanych. Tuż za Xiaomi znalazła się Tesla, później jest BYD, Nio, Li Auto i Aito, marka należąca do Huawei, a precyzyjniej: do części HIMA skupionej na sektorze motoryzacyjnym. Marki europejskie są tuż poza TOP10, japońskie, amerykańskie i państwowe chińskie w ogonie.
Jakie marki nowoczesnych samochodów kuszą Chińczyków?
Chiny są dziś największym rynkiem motoryzacyjnym na świecie, sprzedaje się tam mniej więcej tyle aut, ile na dwóch pozostałych największych rynkach (Ameryka Północna, Europa) razem wziętych. Samochody z kategorii NEV (=BEV+PHEV) w ostatnich miesiącach generowały ponad 50 procent rynku pojazdów nowych. Jeżeli zatem Chińczycy z większą sympatią odnoszą się do swoich producentów, firmy z Zachodu zaczną tracić na sprzedaży. Oto zestawienie przygotowane w drugiej połowie 2024 roku (źródło):
Ranking pierwotnie występował w postaci pionowej, pocięliśmy go na trzy części i ustawiliśmy je obok siebie. Strzałka w górę przy symbolu marki oznacza wzrost o ponad 3 procent w stosunku do wcześniejszego badania, strzałka pozioma symbolizuje „względną stabilność” tj. poziom +/- 3 procent w stosunku do poprzedniego badania, strzałka w dół oznacza spadek o ponad 3 procent. Występujące w zestawieniu marki są następujące (w nawiasach podaliśmy koncerny-matki):
- poziom 50+: Xiaomi 52.
- przedział 40-50: Tesla 49, BYD 47, Nio 44, Li Auto 43, Aito (Huawei/HIMA) 43.
- przedział 30-40: Zeekr (Geely) 37, Yangwang (BYD) 34, Xpeng 32, Geely 31.
- BMW 28, Leapmotor 28, Porsche 28, Mercedes 27, Avatr (Changan + CATL) 27.
- Deepal (Changan) 27, Denza (BYD) 27, Audi (Grupa Volkswagena) 25, Lynk & Co (Geely) 25, Wuling (Guangxi, dawniej SAIC-GM-Wuling) 25.
- Volkswagen 25, Volvo (Geely) 24, Tank (Great Wall Motor) 23, Aion (GAC) 22, ? (Huawei) 21.
- IM Motors (SAIC + Zhangjiang + Alibaba) 20.
- przedział 10-20: ? (Huawei + BAIC) 19, Hongqi (FAW) 18, Lotus (Geely) 18, Fang Cheng Bao (BYD) 18.
- Arcfox (BAIC) 17, Voyah (Dongfeng) 17, Mini 16, Cadillac (General Motors) 16, Smart (Geely + Mercedes) 16.
- ? 15, Ora (Great Wall Motor) 15, Fulwin (Chery) 15, Haval (Great Wall Motor) 15, Lexus (Toyota) 15.
- Buick (General Motors) 14, Neta (Hozon Auto) 14, Toyota 14, Onvo (Nio) 13, Trumpchi (GAC) 13.
- Wey (Great Wall Motors) 13, iCar (Chery) 12, Honda 11, ? 11, Jetour (Chery) 11,
- Baojun (SAIC-GM-Wuling) 10, ? (Dongfeng) 10.
- przedział 0-10: Exeed (Chery) 10, Forthing (Dongfeng) 9, Mazda 9, MG (SAIC) 9, Polestar (Geely) 8.
- Nissan 8, Hyundai 8, Hyptec/Hyper (Aion/GAC) 7, Chevrolet (General Motors) 7, Rising Auto (Roewe/SAIC) 7.
- Nammi (Dongfeng) 6, JAC (JAG+Volkswagen Anhui) 6, ? 6, ? 5.
Z tego zestawienia można wyciągnąć sporą liczbę wniosków, my ograniczymy się tylko do tych, które się narzucają. Wyniki japońskich producentów są zgodne z oczekiwaniami, w segmencie NEV-ów nie mają oni niczego ciekawego do zaprezentowania, więc osoby potrzebujące nowocześniejszych rozwiązań raczej nie oglądają się na marki z Japonii. W Europie przez długi czas podobnie odbierane były marki amerykańskie. Zaskakuje słaba pozycja MG czy Polestara, widać też, że koncerny Dongfeng czy Chery nie cieszą się w Chinach szczególnym zaufaniem.