Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Jak brak dopłat wpływa na sprzedaż samochodów elektrycznych? W Niemczech lekki spadek, bez katastrofy [sty-kwi 2024; ACEA]

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) opublikowało najnowsze statystyki sprzedaży samochodów elektrycznych i innych na terenie Europy. Wynika z niego, że nagłe zakończenie programu dopłat w Niemczech nie wpłynęło dramatycznie na sprzedaż elektryków. O ile w okresie styczeń-kwiecień zanotowano spadek o 10,2 procent, o tyle przy porównaniu kwiecień 2023 do kwietnia 2024 sytuacja jest stabilna, bo spadek wyniósł zaledwie -0,2 procent (ale cały rynek urósł o 19,8 procent).

Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie i Polsce

Od początku roku do końca kwietnia 2024 sprzedały się w Europie 593 tysiące samochodów elektrycznych, z czego na Unię Europejską przypadły 442 tysiące, a na Polskę – 5 455 egzemplarzy (źródło). Od początku roku solidne wzrosty notowane są w Belgii, Danii, Francji, Holandii, Zjednoczonym Królestwie. Spadek zanotowały Niemcy, które jednak nadal są największym rynkiem aut elektrycznych w Europie, przy czym zaraz mogą zacząć przegrywać ze Zjednoczonym Królestwem i Francją. W Polsce każdego miesiąca przybywa na drogach ponad 1 000 samochodów elektrycznych, co ulokowało nas między Luksemburgiem i Finlandią.

Na terenie Unii Europejskiej wzrost sprzedaży BEV-ów wyniósł rok do roku 6,4 procent, co pasuje do wzrostu całego rynku (+6,6 procent). W całej Europie rozjazd jest minimalnie większy: +6 procent vs +6,5 procent, widać zatem oznaki spowolnienia, o którym mówią producenci. Wszędzie świetnie mają się hybrydy bez możliwości ładowania z gniazdka, czyli HEV + mHEV (pseudohybrydy), które rok do roku zanotowały 22,7 procent wzrostu na terenie Unii Europejskiej. Od początku roku samochody elektryczne wygenerowały 12 procent rynku aut nowych, w kwietniu było to 11,9 procent. Hybrydy, dla porównania, osiągnęły 29 procent rynku, zatem w oparciu o deklaracje ACEA możemy oszacować, że HEV-y miały około 13,3 procent rynku.

Innymi słowy: zespół napędowy, który jest na rynku od lat (HEV), generuje obecnie zbliżone zainteresowanie do swego starego partnera, silników Diesla (12,9 proc. w okresie sty-kwi 2024) i tylko minimalnie lepsze niż droga nowinka, auta elektryczne. Dodajmy, że w 2023 roku BEV-y sprzedawały się lepiej niż diesle czy hybrydy HEV. W zestawieniu producentów mamy tylko dwie marki, które oferują wyłącznie elektryki. Tesla zanotowała spadek o 7,9 procent rok do roku (108 737 -> 100 124 egz.), Smart ma 9 procent wzrostu (5 457 -> 5 947 egz.).

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version