Jaguar I-Pace to pierwszy poważny konkurent Tesla Model X i pierwszy elektryczny crossover od liczącego się producenta. Cena I-Pace sprawia, że samochód jest alternatywą dla aut z Ameryki, nie mówiąc już o modelach spalinowych, które pozostają daleko z tyłu. Oto 10 najciekawszych faktów na temat nowego I-Pace.
Jaguar I-Pace
Spis treści
Dane techniczne (najistotniejsze)
- zasięg na jednym ładowaniu: do 480 kilometrów według procedury WLTP / 386 kilometrów według procedury EPA [dane deklarowane przez producenta],
- moc: 396 koni mechanicznych (294 kilowaty), 2 silniki po 198 koni mechanicznych,
- przyspieszenie: 4,8 sekundy do 100 km/h,
- długość: 4,68 metra [Tesla Model 3: 4,69 metra].
Dziura w masce
Jaguar I-Pace ma tunel w masce, którym przepływa powietrze. Jak deklaruje producent, gwarantuje to uzyskanie lepszego kąta natarcia powietrza na przednią szybę, a w efekcie obniża opór aerodynamiczny, który wynosi 0,29.
Silniki
Silniki Jaguara I-Pace wykorzystują magnesy trwałe. Dokładnie takie same silniki Tesla wykorzystała w Modelu 3. Gwarantują one niższe zużycie energii i lepszą efektywność podczas pracy, ale tracą swoje własności przy dużych, długotrwałych obciążeniach.
> Projektant z Tesli tłumaczy powody przejścia na magnesy trwałe w Tesla Model 3
Jako ciekawostkę warto dodać, że choć w filmie reklamowym I-Pace dużo mówi się o jego napędzie, to jednak jest to chyba jedyny element auta, którego nie firmuje żaden człowiek. Poniżej ten film – tuż po premierze auta:
HUD / wyświetlacz przezierny i klasyczny
Jaguar I-Pace posiada funkcję, o którą od dawna proszą właściciele Tesli: wyświetlacz przezierny, który rzutuje informacje na szybę. Jako ciekawostkę można dodać, że wszystkie filmy promocyjne emitowane podczas premiery posiadają inne liczniki niż wersja znana z pierwszych testów.
Wygląd liczników na firmach promocyjnych. Tutaj w trybie „Dynamic”, z czerwonym podświetleniem (c) Jaguar
Wygląd liczników w finalnej wersji. Brakuje na nich pustawej tarczy „obrotomierza”, pojawił się natomiast widok drogi (c) Jaguar
Ogniwa i aktywne chłodzenie
Ogniwa Jaguara I-Pace to ogniwa w woreczkach (ang. pouch). Ogniwa w woreczkach wykorzystuje też Nissan Leaf czy Chevrolet Bolt. Tesla Model 3 posiada ogniwa-paluszki, a BMW i3 – wariant prostopadłościenne.
Bateria posiada system aktywnego zarządzania temperaturą (chłodzenia) i zbudowana jest z 432 ogniw. Spekuluje się, że producentem ogniw jest LG Chem, ale nie znaleźliśmy potwierdzenia (lub zaprzeczenia) tych rewelacji.
Gwarancja na baterię
Jaguar daje 8 lat lub 160 tysięcy kilometrów gwarancji na baterię. Szczegóły gwarancji nie są znane, ale sądząc po standardach rynkowych, w tym czasie bateria będzie musiała utrzymać około 60-75 procent pojemności.
Szybkie ładowanie
Jaguar I-Pace może być ładowany z użyciem gniazda CCS Combo 2 z mocą do 100 kilowatów. To drugi samochód na rynku po Hyundaiu Ioniq Electric, który obsługuje taką moc przy gnieździe Combo 2.
Bagażniki i schowki
W podłokietniku Jaguara I-Pace znajduje się schowek o pojemności 10 litrów. Oprócz tego samochód ma bagażnik z przodu o pojemności 27 litrów oraz z tyłu o maksymalnej pojemności 1 453 litrów.
Opaska zamiast kluczyków
Jaguar I-Pace może wykorzystywać opaskę Activity Key zamiast kluczyków. Działa ona zbliżeniowo, z użyciem chipa NFC. Opaska jest wodoodporna, może więc towarzyszyć właścicielowi auta nawet na basenie.
Ceny: Jaguar I-Pace vs Tesla Model X
W innych krajach europejskich cena Jaguara I-Pace rozpoczyna się od równowartości około 330 tysięcy złotych. Jednak po dodaniu do samochodu kilku niezbędnych lub godnych uwagi elementów – na przykład HUD, panoramicznego dachu i pneumatycznego zawieszenia – cena rośnie do około 390-400 tysięcy złotych.
Cena Tesla Model X 75D w wariancie 5-osobowym rozpoczyna się od równowartości około 360 tysięcy złotych.
|REKLAMA|
|/REKLAMA|