Pewien internauta postanowił sprawdzić możliwości sztucznej inteligencji rozwijanej przez firmy Elona Muska. Nakazał Tesli samodzielną jazdę (FSD Supervised) do Tesla Diner, baru otwartego niedawno przez producenta, a Grokowi (asystent AI) wbudowanemu w najnowsze wersje oprogramowania symultaniczne tłumaczenie między hebrajskim i angielskim. Nie rozumiemy ani (=hebr. ja) słowa po hebrajsku, ale cała prezentacja pokazuje, jak bardzo duży może być wpływ AI na nasze życie.

FSD i Grok, czyli AI od Muska zamiast taksówkarzy i tłumaczy

Zacznijmy od wideo, (Nadzorowane) FSD prowadzące do Tesla Diner uruchamiane jest około 15 sekundy, z kolei Grok pełniący rolę tłumacza autonomicznego to mniej więcej 1:15 min:

Grok jako tłumacz jest nadaktywny, dokonuje przekładu i usiłuje dopytywać o dalsze polecenia, podtrzymywać konwersację, więc „przykleja” się do ostatniego rozmówcy. Jest gotowy nawet pomóc pasażerowi w złożeniu zamówienia, zatem kierowca w pewnym sensie staje się słuchaczem. Żyd z kolei nie sprawia wrażenia zakłopotanego, wypowiedzi AI muszą być dla niego sensowne, wciela się w rolę opowiadacza. Akcent Groka w języku hebrajskim wydaje się być mieszaniną rodzimego i aszkenazyjskiego i niesamowite jest to, że po poleceniu rzuconym z sufitu samochód potrafi pełnić funkcję tłumacza.

Nikt już nie patrzy na podwójnie zmarginalizowanego kierowcę – bo przecież samochód prowadzony jest przez (Nadzorowane) FSD.

(Nadzorowane) FSD i Grok w Tesli. O jeździe półautonomicznej informuje wyznaczona na kolorowo trasa na ekranie przed samochodem, tuż pod nią znajduje się chmurka „equalizera”, która faluje do głosu asystenta AI (c) Captain Eli / X

Co jest wymagane? Grok działający w obrębie Tesli nie bazuje na mocy obliczeniowej komputera Tesli, dane wymieniane są z serwerami xAI, innej firmy Muska. Do skorzystania z asystenta AI, potrzebny jest komputer multimedialny z procesorem AMD Ryzen i Łączność Premium albo WiFi (źródło). Ponadto konieczne jest zainstalowanie aktualizacji 2025.26 lub nowszej. W Stanach Zjednoczonych z Groka mogą skorzystać wszystkie auta odebrane od 12 lipca 2025 roku. W Europie wspomniana wersja oprogramowania jest, ale nie zawiera asystenta AI – nie wiadomo dlaczego. Raczej nie chodzi o ograniczenia prawne, bo wielu producentów wyposaża samochody w software z modułami sztucznej inteligencji (ChatGPT).

Nota od redakcji Elektrowozu: Amerykanie ekscytują się frytkami i bułkami z kotletem, a my polecamy normalne obiady na stacjach BP tudzież Orlenu. Jest smaczniej, zdrowiej, no i bez Daniela O. 🙂

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: