Firma BoC Securities oszacowała koszty poszczególnych elementów wchodzących w skład Tesli Model 3 Long Range. Jest bez zaskoczenia: sama bateria kosztuje producenta ponad 1/3 wartości auta. Silniki okazały się tańsze niż BMS a silniki plus BMS są warte niemal tyle samo, ile kosztuje całe nadwozie samochodu.

Koszt poszczególnych podzespołów Tesli Model 3 LR i wnioski, które z tego wynikają

Jak wyliczyło BoC Securities, poszczególne podzespoły Tesli Model 3 Long Range są warte w stosunku do całości samochodu:

  1. zespół bateryjno-napędowy – 52 procent, w tym:
    1. bateria – 35 procent,
    2. BMS (system zarządzania baterią) – 7 procent,
    3. silniki – 5 procent,
  2. elektronika sterująca (ECU/ECM, zapewne z falownikiem) – 18 procent,
  3. nadwozie – 14 procent,
  4. wnętrze – 16 procent.

Poprawność wyliczeń można spróbować ocenić oceniając polskie ceny Tesli Model 3 SR+ i LR. Ta pierwsza dysponuje baterią mniejszą o około 31 procent i jednym silnikiem, cena samochodu powinna być więc niższa o około 18,4 procent. Model 3 SR+ kosztuje w Polsce 199,99 tys. złotych, Model 3 LR – 239,99 tys. złotych, różnica w cenie wynosi więc 16,7 procent. Mniej więcej pasuje.

Bateria Tesli Model 3 Standard Range Plus z jednym silnikiem (c) Tesla

Łatwo również wyliczymy, że gdyby uwzględnić marżę, za samą baterię Tesli Model 3 Long Range płacimy podczas zakupu 84 tysiące złotych.

Spadku cen samochodów Tesli powinniśmy spodziewać się wraz z malejącymi kosztami baterii oraz, co ważne, gdy ogniwa 4680 zadomowią się na rynku. Ich chemia jest bardziej zaawansowana (=trzeba zamortyzować badania i rozwój), ale dzięki znikomej/zerowej zawartości kobaltu będą tańsze w wytwarzaniu (=sama produkcja będzie kosztowała mniej na jednostkę pojemności).

Tesla szacuje, że optymalizacja wszystkich procesów związanych z wydobyciem minerałów oraz produkcji ogniw, baterii i samochodu pozwoli na obniżenie kosztów wytworzenia 1 kWh o 56 procent w stosunku do obecnie ponoszonych nakładów:

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: powyższe rozbicie kosztów jest ciekawe z jeszcze jednego względu. Dzięki niemu możemy oszacować, że  współczesny samochód spalinowy wielkości i z wyposażeniem zbliżonym do wyposażenia Tesli Model 3 – np. BMW serii 3 lub Audi A4 – powinien kosztować około 48 procent ceny Modelu 3 plus silnik, skrzynia biegów i układ wydechowy. Wychodzi około 130-140 tysięcy złotych. Teoretycznie pasuje, w praktyce kupując Audi A4 czy BMW serii 3 za około 140 tysiące złotych nie mamy szans na dynamikę czy wyposażenie zbliżone do Modelu 3.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 4.6]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: