Firma BoC Securities oszacowała koszty poszczególnych elementów wchodzących w skład Tesli Model 3 Long Range. Jest bez zaskoczenia: sama bateria kosztuje producenta ponad 1/3 wartości auta. Silniki okazały się tańsze niż BMS a silniki plus BMS są warte niemal tyle samo, ile kosztuje całe nadwozie samochodu.
Koszt poszczególnych podzespołów Tesli Model 3 LR i wnioski, które z tego wynikają
Jak wyliczyło BoC Securities, poszczególne podzespoły Tesli Model 3 Long Range są warte w stosunku do całości samochodu:
- zespół bateryjno-napędowy – 52 procent, w tym:
- bateria – 35 procent,
- BMS (system zarządzania baterią) – 7 procent,
- silniki – 5 procent,
- elektronika sterująca (ECU/ECM, zapewne z falownikiem) – 18 procent,
- nadwozie – 14 procent,
- wnętrze – 16 procent.
Poprawność wyliczeń można spróbować ocenić oceniając polskie ceny Tesli Model 3 SR+ i LR. Ta pierwsza dysponuje baterią mniejszą o około 31 procent i jednym silnikiem, cena samochodu powinna być więc niższa o około 18,4 procent. Model 3 SR+ kosztuje w Polsce 199,99 tys. złotych, Model 3 LR – 239,99 tys. złotych, różnica w cenie wynosi więc 16,7 procent. Mniej więcej pasuje.
Łatwo również wyliczymy, że gdyby uwzględnić marżę, za samą baterię Tesli Model 3 Long Range płacimy podczas zakupu 84 tysiące złotych.
Spadku cen samochodów Tesli powinniśmy spodziewać się wraz z malejącymi kosztami baterii oraz, co ważne, gdy ogniwa 4680 zadomowią się na rynku. Ich chemia jest bardziej zaawansowana (=trzeba zamortyzować badania i rozwój), ale dzięki znikomej/zerowej zawartości kobaltu będą tańsze w wytwarzaniu (=sama produkcja będzie kosztowała mniej na jednostkę pojemności).
Tesla szacuje, że optymalizacja wszystkich procesów związanych z wydobyciem minerałów oraz produkcji ogniw, baterii i samochodu pozwoli na obniżenie kosztów wytworzenia 1 kWh o 56 procent w stosunku do obecnie ponoszonych nakładów:
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: powyższe rozbicie kosztów jest ciekawe z jeszcze jednego względu. Dzięki niemu możemy oszacować, że współczesny samochód spalinowy wielkości i z wyposażeniem zbliżonym do wyposażenia Tesli Model 3 – np. BMW serii 3 lub Audi A4 – powinien kosztować około 48 procent ceny Modelu 3 plus silnik, skrzynia biegów i układ wydechowy. Wychodzi około 130-140 tysięcy złotych. Teoretycznie pasuje, w praktyce kupując Audi A4 czy BMW serii 3 za około 140 tysiące złotych nie mamy szans na dynamikę czy wyposażenie zbliżone do Modelu 3.