Wygląda na to, że ID. Software 3.0 było wersją kandydującą do publikacji (ang. RC, release candidate), bo w Volkswagenie ID.5 GTX, którym przed majówką jeździł nasz niemiecki Kolega, Robin Engelhardt, pojawiło się już ID. Software 3.1.0. O tym, że mamy do czynienia z nową wersją, świadczą dwie nowe informacje na licznikach.
Poziom naładowania baterii i zużycie energii W KOŃCU bez szukania
Zdjęcie, które wykonał Engelhardt, ucieszy wszystkich właścicieli Volkswagenów ID. Widać na nim nie tylko, że na licznikach pojawił się stale widoczny procent naładowania baterii oraz że zagospodarowano prawą część wyświetlacza. Teraz oprócz wskazówek nawigacji można tam wyświetlić licznik informujący o przejechanym dystansie i średnim zużyciu energii, w tym konkretnym przypadku od ładowania. Warto zwrócić uwagę na wynik: VW ID.5 GTX pokonał 83 kilometry i pozostało mu jeszcze 378 kilometrów zasięgu, co daje w sumie 461 kilometrów na baterii.
Profis erkennen, was hier neu ist 😏 pic.twitter.com/VI73CkdocZ
— Robin Engelhardt (@Elektro_Robin) April 29, 2022
Dotychczas i poziom naładowania baterii, i średnie zużycie energii były zaszyte w głównym interfejsie samochodu, procenty pojawiały się tylko wtedy, gdy bateria była bliska rozładowania. Lekko irytujące.
Ale to niejedyne zmiany w ID. Software 3.x. Kolejną istotną korektą jest nawigacja, która podczas wyznaczania trasy dodaje punkty ładowania i wyraźnie preferuje stacje o najwyższych mocach. Przekonaliśmy się o tym na własne oczy, gdy wyznaczyliśmy VW ID.5 trasę z Warszawy, gdzie go oglądaliśmy, do Wolfsburga. Zaledwie rok temu, ze starszą generacją oprogramowania (ID. Software 2.x) samochodowi zdarzało się proponować punkty ładowania AC.

VW ID. Software 3.0 na nagraniu (c) Nextmove. Zwróćcie uwagę, że samochód wybrał sobie na postój stację ładowania o mocy 300 kW, gdzie auto będzie musiało odstać 40 minut. Nawigacja proponuje też alternatywne punkty, ale mogą być one dalej od głównej trasy lub obsługiwać niższe moce
Z punktu widzenia nabywców wariantów GTX ważna może być również moc ładowania podniesiona do 150 kW. Natomiast wszyscy właściciele Volkswagenów ID. i innych aut na platformie MEB z bateriami o pojemności 82 (77) kWh ucieszą się, że z ID. Software 3.x ich samochody w końcu obsłużą mechanizm podłącz-i-ładuj (ang. Plug & Charge) oraz będą potrafiły oddawać energię zewnętrznym urządzeniom z wykorzystaniem specjalizowanej stacji ładowania V2G DC.
ID. Software 3.0 powinno zacząć trafiać do właścicieli Volkswagenów ID. w czerwcu 2022 roku, choć dostępność software’u ściśle zależy od kraju zamieszkania kierowcy. Aktualizacja nie rozpocznie się przed obowiązkową wizytą w salonie, w trakcie której dojdzie do wymiany akumulatora 12 V oraz instalacji oprogramowania w wersji 2.4.
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: czy któryś z Czytelników orientuje się, co oznacza ikonka widoczna lewym górnym rogu wyświetlacza?
> polskie forum VW ID.4 / VW ID.5