Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Hyundai Motor Group: Będziemy w TOP3 producentów elektryków w 2030 r. Kto odpadnie? Volkswagen? BYD? Tesla?

Hyundai Motor Group wydał niezwykle odważne oświadczenie. Zapowiedział, że w 2030 roku ma zamiar znaleźć się w TOP3 największych na świecie producentów aut elektrycznych. Dziś największe koncerny motoryzacyjne to 1/ Toyota, 2/ Volkswagen, ale w segmencie elektryków prowadzą 1/ Tesla i 2/ BYD [dane za rok 2022]. W TOP3 siłą rzeczy zmieszczą się tylko trzy koncerny, więc południowokoreański producent spodziewa się sporych przetasowań. I sam chce je wywołać.

Najwięksi producenci samochodów elektrycznych w roku 2022 a strategia Hyundai Motor Group

Trójka największych producentów samochodów elektrycznych w 2022 roku to 1/ Tesla, 2/ BYD, 3/ Volkswagen AG. Hyundai Motor Group – marki Hyundai, Kia i Genesis – ulokowały się za pierwszą piątką z sumarycznym wynikiem 371 838 sprzedanych pojazdów. Jednocześnie firma chwaliła się, że od momentu wprowadzenia do oferty aut elektrycznych, co miało miejsce w 2011 roku, znalazła już ponad 1 milion nabywców na swoje BEV-y.

W 2030 roku Hyundai Motor Group chce wyprodukować 3,64 miliona samochodów elektrycznych (1,51 miliona w samej Korei), by znaleźć się w trójce największych sprzedawców elektryków na świecie. Aby osiągnąć ten cel, koncern ma zamiar zainwestować 24 biliony wonów, równowartość 78 miliardów złotych (!, źródło). Gigantyczne wydatki mają wzmocnić gospodarkę Korei Południowej, uczynić z niej kraj będący centrum innowacyjności światowego przemysłu motoryzacyjnego.

Grupa będzie miała w sumie 31 modeli pojazdów elektrycznych, w tym PBV-y, auta specjalnej konstrukcji, mogące pełnić rolę autonomicznych środków transportu ludzi czy towarów. Oprócz fabryk pieniądze mają zostać przeznaczone na rozwój nowych platform w ramach Architektury Modułowej (IMA), w tym platformy eM zaprojektowanej z myślą o samochodach osobowych. Badane mają być też kluczowe komponenty i technologie, w tym elektronika mocy, baterie, silniki, oprogramowanie. Nowe elektryki powinny być wydajniejsze, mieć lepsze zasięgi.

Hyundai Ioniq 7, odpowiednik Kii EV9, trafi do oferty w 2024 roku.

W tę strategię nie wierzy Pan Josef:

Taaak. 3,6 mln aut i 31+ modeli aut. To się kupy nie trzyma finansowo.

Hyundai jest 3 producentem aut na świecie, ale zarobił tylko połowę pieniędzy Tesli. Hyundai jest jedną z mniej rentownych firm samochodowych – gdy głównie żyje z ICE. Ile traci na każdym BEV – trudno powiedzieć. Ale ostatnio Ford ujawnił, że jego dział produkcji aut elektrycznych ma -40% marży (tak, minus 40%) na aucie. Samochody Hyundaia nie wyglądają na efektywniej zaprojektowane, a modeli dużo w ramach 3 marek. Czyli brak efektu skali i pomnożone koszty zróżnicowania.

Jestem pesymistą z kilku powodów:

1. Firma nie potrafi wytwarzać aut z godziwym zyskiem mimo ogromnej produkcji.
2. Z powodu 3 marek i wielu bardzo różnych modeli podnosi sobie koszty.
3. Obecna strategia zakłada brak zysków na EV przez następne 10 lat.
4. 3,6 mln aut to trochę mało na pierwszą 3 w 2030. Tesla osiągnie taką sprzedaż w ciągu nadchodzących 2 lat. Podobnie BYD. VW mimo podobnie niewydajnej strategii już dziś produkuje 3x tyle EV co H, a nie widać, by strategia H była lepsza.

Trudno będzie, ale przyszłość często zaskakuje :).

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version