Nasz forumowy Reddikop to taki Wykop z samochodami elektrycznymi. 🙂 Czytelnik Konrad podzielił się tam intrygującym znaleziskiem: filmem przedstawiającym szczegółowo Hyundaia Ioniq 5, który niemal na pewno pochodzi od Hyundaia, ale którego na próżno szukać w materiałach prasowych.
Hyundai Ioniq 5 – ciekawostki
Z filmu dowiemy się między innymi, że:
- przedni zwis to 84,5 cm,
- zasięg auta to 478 jednostek WLTP (do 409 km w trybie mieszanym),
- klamki odchylają się po dotknięciu kwadratu na ich powierzchni, ale mogą być też odchylane automatycznie, po wyczuciu zbliżającego się właściciela,
- klasyczny grot kluczyka ukryty jest w jego obudowie,
- tunel środkowy wraz z podłokietnikiem może być przesuwany w przód lub w tył na dystanie 14 cm,
- siedzenie kierowcy i pasażera może mieć opcjonalną wersję „relaksacyjną”, tj. do odpoczynku,
- siedziska z tyłu mogą przesuwać się o 13,5 centymetra w przód lub w tył, co przy okazji zwiększa lub zmniejsza dostępną przestrzeń bagażową,
- pojemność tylnego bagażnika to 527 litrów według VDA lub 770 litrów według SAE (tj. do dachu),
- z przodu jest dodatkowy mikroskopijny bagażnik, którego pojemność zależy od wersji napędu; przy AWD są 24 litry, przy RWD – 57 litrów,
- samochód obsługuje V2G, przynajmniej w zakresie V2L (oddawanie energii zewnętrznemu odbiornikowi) i V2V (ładowanie drugiego auta),
- mechanizm automatycznego dostosowywania siły rekuperacji aktywuje się przytrzymując przez sekundę prawą łopatkę (jak obecnie w e-Niro i Konie Electric),
- system jazdy z jednym tylko pedałem przyspieszenia nosi nazwę i-Pedal; w Nissanie to e-Pedal,
- wirtualny wyświetlacz HUD/rozszerzonej rzeczywistości ma 44 cale przekątnej i prezentowany jest 7,5 metra od oczu kierowcy (a przynajmniej takie sprawia wrażenie), dzięki czemu oko mniej męczy się akomodacją,
- kierunkowskazy z tyłu wyświetlają się jako pojedynczy pasek pod prostokątnymi czerwonymi światłami; z przodu są to te białe U-kształty,
- system jazdy półautonomicznej będzie co najmniej częściowo zastępował kierowcę przy zmianie pasa ruchu,
- pokładowa przetwornica 400/800 V (do różnych typów ładowarek) jest elementem standardowego wyposażenia, ale jej wydajności w zależności od napięcia ładowarek nie podano,
- do skorzystania z energii w baterii z użyciem portu Typu 2 wymagany jest adapter,
- Solar roof, dach z ogniwami fotowoltaicznymi, ma moc 210 W i może doładowywać zarówno akumulator 12 V, jak też główną baterię.
Cena Hyundaia Ioniq 5 w limitowanej edycji „Project 45” wynosi w Niemczech równowartość około 240-250 tysięcy złotych. Nabywca otrzymuje w pakiecie baterię o pojemności 72,6 kWh, napęd na obie osie, 20-calowe felgi i zestaw wyposażenia dodatkowego. Tańsze warianty z mniejszą baterią mają być dostępne od co najmniej 170 tysięcy złotych.
> Hyundai Ioniq 5: CENA od 41 900 euro, wygląd świeży, kabina przepastna, 58 i 72,6 kWh dla Europy
Auto ma wymiary segmentu D-SUV, teoretycznie więc konkuruje ze Skodą Enyaq iV, jednak dzięki 3-metrowemu rozstawowi osi powinno być rozpatrywane także jako alternatywa do Tesli Model Y, Jaguara I-Pace czy Mercedesa EQC 400 4Matic. Szczególnie, że jest nieco tańsze od wszystkich wymienionych aut.
Warto obejrzeć:
Ponadto na drugim filmie (od około 5:20) zaprezentowane zostały dostępne kolory lakierów:
Odkrywcy: Czytelnicy Konrad i BigB00