Hyundai zaprezentował model Hyundai Ioniq 5. Poznaliśmy ostateczne dane techniczne, pojemności baterii i wymiary auta. Wiemy, że Europa dostanie dwie pojemności baterii, znamy ostateczny wygląd samochodu i kształty jego wnętrza. Do ujawnienia zostały tylko polskie ceny samochodu – te z Niemiec też już znamy.

Hyundai Ioniq 5 – ceny, wymiary, specyfikacja i wszystko, co wiemy

Ceny. Zgodnie z niemieckim komunikatem, auto będzie startować od 41 900 euro, zapewne dla najtańszej wersji 2WD z mniejszą baterią. Limitowana edycja „Project 45” z większą baterią i napędem AWD – szczegółowa specyfikacja poniżej – kosztuje bez dopłatyod 59 550 euro, co w Polsce odpowiadałoby kwocie 242 tysięcy złotych. Samochód nie powinien być zatem droższy niż 240-250 tysięcy złotych w wersji AWD i tańszy niż 170 tys. złotych dla wariantu RWD z mniejszymi akumulatorami.

Zastrzeżmy jednak, że nie jest jasne, czy „41 900 euro” zawiera już niemiecką dopłatę, czy też nie. Jeśli zawiera, samochód będzie w Polsce minimalnie droższy niż Skoda Enyaq iV i Volkswagen ID.4, ale w wyższej cenie otrzymamy też lepszą technologię.

Wygląd zewnętrzny. Hyundai Ioniq 5 nie różni się szczególnie od koncepcyjnego modelu 45, więc ci, którzy śledzili auto od początku, nie będą zaskoczeni. Dopiero po lekkim resecie wspomnień zauważymy proste, ale interesujące wzornictwo samochodu podkreślone nietypowym kolorem nadwozia i dostrzeżemy, że we wnętrzu walczono praktycznie o każdy centymetr przestrzeni dla pasażerów:

Wymiary Hyundaia Ioniqa 5 lokują go na początku segmentu D-SUV (długość: 4,635 m, szerokość: 1,89 m, wysokość: 1,605 m), ale równo 3 metry rozstawu osi sprawiają, że auto może spokojnie stawać w szranki z elektrykami z segmentów D- i E-SUV. Pojemność bagażnika Ioniqa 5 to 527 litrów przed złożeniem siedzeń i prawie 1 600 litrów po ich złożeniu.

Ponadto pod przednią maską znajduje się dodatkowa przestrzeń o pojemności 57 litrów (dla RWD) lub 24 litrów (AWD).

Hyundai Ioniq 5 – dane techniczne

Ioniq 5 dostępny będzie z trzema pojemnościami baterii: 58, 72,6 i 77,4 kWh, przy czym do Europy zawitają tylko dwie pierwsze. W obu przypadkach możemy zdecydować się na napęd na jedną lub dwie osie:

  • Hyundai Ioniq 5 Standard Range 2WD – 58 kWh baterii, 125 kW (170 KM) mocy, 350 Nm momentu obrotowego, przyspieszenie 8,5 s do 100 km/h,
  • Hyundai Ioniq 5 Standard Range AWD – 58 kWh, 173 kW (235 KM), 605 Nm, 6,1 s do 100 km/h,
  • Hyundai Ioniq 5 Long Range RWD – 72,6 kWh, 160 kW (218 KM), 350 Nm, 7,4 s do 100 km/h,
  • Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD – 72,6 kWh, 225 kW (306 KM), 605 Nm, 5,2 s do 100 km/h.

Maksymalny zasięg samochodu ma wynieść 470-480 jednostek WLTP dla wersji z napędem na tył i większym akumulatorem, co powinno przełożyć się na 402 kilometry realnie w trybie mieszanym. Hyundai znany jest jednak z niedoszacowywania zasięgów, więc finalne wartości mogą być nieco wyższe.

Opcjonalny hak pozwala na ciągnięcie przyczep o masie do 1,6 tony (źródło).

Platforma E-GMP działa z napięciem 800 woltów, dlatego samochód pozwala na korzystanie z ładowarek 400+ i 800+ V. Maksymalnej mocy ładowania nie podano, skądinąd wiemy, że może ona wynieść około 230 kW dla większej baterii (i 190 kW dla mniejszej?). Pasowałoby to do współczesnych ogniw, które bez większych przeszkód powinny obsługiwać ładowanie z mocami 3,3 C.

Producent chwali się uzupełnianiem energii z szybkością +20 jedn/min. (WLTP; realnie ~17 km/min.) oraz ładowaniem od 10 do 80 procent w zaledwie 18 minut.

Pod tylną kanapą samochodu pojawiło się gniazdko, które pozwala na obciążenie do 3,6 kW, a więc na ładowanie z niego roweru czy nawet innego samochodu (V2L, Vehicle-to-Load). Drugie takie gniazdko znajduje na zewnątrz pojazdu, chociaż nie jest jasne, czy chodzi o port ładowania, czy o coś innego.

Ciekawostką jest dach solarny o mocy 0,21 kW, który na szerokości geograficznej Seulu (Korea Południowa) powinien dodać do 1 300 kilometrów zasięgu rocznie. Hyundai Ioniq 5 posiada też (opcjonalny) HUD wykorzystujący elementy rzeczywistości rozszerzonej (AR), tj. prezentujący dane współgrające z tym, co znajduje się na drodze – zwróć uwagę na strzałki rysujące się na tle muru:

Auto ma być dostępne w siedmiu kolorach innych niż metaliczny złoty i srebrny (Gravity Gold Matte, Shooting-Star Gray Matte), które znamy z prezentacji i zamieszczonych powyżej ilustracji. Na filmie reklamowym udało nam się wyśledzić jedną dodatkową barwę, prawdopodobnie czerń (Phantom Black Pearl, zdjęcie poniżej). W rozpisce jest też turkus, kolor oliwkowy, błękit, biel i dwie szarości.

Skrócona prezentacja auta:

Auto wyposażone jest w system jazdy półautonomicznej 2. poziomu (HDA 2) oraz szereg mechanizmów bezpieczeństwa. Model będzie dostępny w wybranych krajach w pierwszej połowie 2021 roku.

Oto długa wersja prezentacji samochodu:

…i nagranie z premiery:

Hyundai Ioniq 5 i jego rodzeństwo na platformie E-GMP

Po Ioniqu 5 zostaną zaprezentowane dwa kolejne modele południowokoreańskiego producenta: Kia CV oraz Genesis GV60 EV. Kia CV (nazwa robocza) zostanie zaprezentowana w marcu 2021, Genesis „przed końcem roku” (i raczej tylko dla Stanów Zjednoczonych). Wszystkie samochody wyglądają na dojrzalszą, bardziej zaawansowaną konkurencję aut Volkswagena na platformie MEB – choćby tylko z racji ładowania z mocami przekraczającymi 200 kW.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 7 głosów Średnia: 4.6]