Hyundai i Kia pokazały mechanizm bezprzewodowego ładowania sprzężony z systemem samodzielnego parkowania (AVPS). Rozwiązanie przydałoby się szczególnie na zatłoczonych parkingach centrów handlowych, ale na rynku pojawi się dopiero w okolicy 2025 roku.
Zbliża się CES, pojawiają się wynalazki
Kiedy zbliżają się targi Consumer Electronics Show, producenci samochodów często pokazują technologiczne wynalazki, które nawiązują do rozwiązań stosowanych w komputerach i domowej elektronice. Tak jest i w tym przypadku: Hyundai i Kia zaprezentowały Automatyczny System Parkowania Samochodu (ang. AVPS, Automated Valet Parking System) sprzężony z ładowaniem.
> Samochód elektryczny zimą, czyli zasięg Nissana Leafa w Norwegii i na Syberii podczas mrozów
Mechanizm polega na samodzielnym ustawieniu się samochodu nad bezprzewodową stacją ładowania, oczywiście w celu uzupełnienia energii w baterii. Najciekawsze jest jednak to, co dzieje się później: gdy auto się naładuje, samochód poszuka sobie innego miejsca parkingowego, żeby nie zajmować cennego miejsca. A gdy kierowca wyjdzie ze sklepu, Hyundai/Kia przyszłości odnajdzie go przy wyjściu.
Rozwiązanie ciekawe, ale my wolelibyśmy coś prostszego: przycisk „Powiadom właściciela” gdzieś przy porcie ładowania w samochodzie lub na ładowarce. Po jego naciśnięciu auto informowałoby kierowcę, że pojawił się inny, który również chciałby skorzystać z kabla – ale nie może tego zrobić, bo urządzenie jest zablokowane.