Jako Elektrowóz nie opisujemy wszystkich samochodów elektrycznych, bo co do niektórych czujemy, że nie rokują, przynajmniej w najbliższej perspektywie. Tak było z modelem Honda 0 SUV. Według portalu Nikkei, Honda zamroziła prace nad autem, na razie nie wprowadzi go na rynek. Powodem ma być zamieszanie polityczno-finansowe na najważniejszym rynku dla producenta, czyli w Stanach Zjednoczonych.
Honda bez przekonania, gdy chodzi o elektryki
Japońska firma miała fantastyczne miejskie auto elektryczne, model Honda e. Wystarczyło zaopatrzyć je w większą baterię, obniżyć cenę, reszty nie dotykać, by do salonów zawitała rzesza nowych klientów. Model skasowano. Honda bierze udział w projekcie Afeela. Nie wiadomo, czy cokolwiek z niego wyjdzie. W 2024 roku Honda zapowiedziała całą serię elektryków z linii Honda 0, z których pierwszy miał się pojawić w sprzedaży w 2026 roku. Ich symbolem były koncepcyjne Honda 0 Saloon oraz Honda 0 SUV. Zespoły napędowe były już testowane, tyle że w starych nadwoziach, bo te ostatnie planowano przeprojektować:

Koncepty nowych modeli: Honda 0 Saloon i Honda 0 SUV. Według niektórych raportów powyższa wizualizacja pokazuje wariant średniej wielkości, który może trafić na rynek, bo wstrzymany został „inny 0 SUV” (c) Honda
Honda 0 SUV (po prawej) został właśnie zamrożony. Miał pojawić się na rynku w 2027 roku, z opisu wynikało, że auto powinno mieć przestronną kabinę z nawet trzema rzędami siedzeń, żeby kusić amerykańskiego odbiorcę. Pierwszy z siedmiu (!) modeli z serii „Zero”, Honda 0 Saloon (po lewej), limuzyna-shooting-brake, teoretycznie nie została odwołana. Nikkei dowiedziało się, że producent „będzie kontynuował wprowadzanie na rynek sztandarowego sedana i rodzinnych SUV-ów, których prototypy już pokazano”, co sugeruje przyszłoroczny debiut modelu.
Według Nikkei Honda zdecydowała się na ograniczenie wydatków na nowe auta, ponieważ na najważniejszym dla producenta rynku, w Stanach Zjednoczonych, dochodzi do polityczno-finansowego zamieszania. Wygaszono choćby dopłaty, ostatnie będą przyznawane 30 września 2025 roku, na rok przed debiutem pierwszego elektryka z linii Honda 0. Producent chce się przygotować na ewentualne straty finansowe, dość jednak powiedzieć, że cięć dokonywano już wcześniej, cała linia Honda 0 została ogłoszona w momencie zerwania współpracy z General Motors, której platforma Ultium wydawała się ciążyć Hondzie technologicznie.

Honda Prologue EV powstała na platformie Ultium i sprzedaje się w Stanach Zjednoczonych lepiej niż jej bliźniak spod znaku General Motors (c) Honda