Honda wraz z GAC wprowadziła w Chinach do oferty drugi samochód elektryczny konsorcjum, model Honda e:NP1. Bazowy wariant e:NP1 startuje od 175 000 yuanów, równowartości 114 800 złotych. Oferuje 420 jednostek CLTC zasięgu, co w Europie oznaczałoby co najmniej 300 kilometrów realnie w trybie mieszanym, 350 jednostek WLTP [wstępne obliczenia].
Honda e:NP1 – dane techniczne i wszystko, co wiemy
Powyższa cena uwzględnia dopłaty, nie ma w niej natomiast ewentualnych kosztów transportu do Europy i podatku VAT, więc na Starym Kontynencie samochód kosztowałby od około 150-180 tysięcy złotych. Producent oferuje też wariant z zasięgiem 510 jednostek CLTC, który rozpoczyna się od 205 000 yuanów, równowartości 134 500 złotych po uwzględnieniu dopłat, bez kosztów transportu i VAT-u.
Honda e:NP1 powstała na platformie e:N Architecture F („F” oznacza napęd na przód), mamy więc do czynienia z konwersją nowej Hondy HR-V z silnikiem spalinowym. Tej samej, która niedawno trafiła do sprzedaży w Europie jako „samoładująca się” stara hybryda (e:HEV) – ale na Starym Kontynencie na próżno będziemy szukać wariantu elektrycznego. Nie wiedzieć czemu zostaliśmy wykluczeni, wśród elektryków oferuje nam się tylko niezbyt praktyczną Hondę e.

Honda HR-V oferowana w Europie. Choć powstała na tej samej platformie, co e:NP1, nie jest oferowana w Europie w wersji elektrycznej (c) Honda
Nowa Honda e:NP1 produkowana jest w Chinach przez firmę GAC znaną choćby z modelu GAC Aion V 6C z grafenowymi bateriami. Jednak Japończycy zdecydowali się na rozwiązania bardziej tradycyjne i budżetowe. Honda e:NP1 oferowana będzie z jednym lub dwoma silnikami o mocy 150 kW/204 KM lub 134 kW/182 KM każdy. Samochody mają 8 lat gwarancji na baterię i silnik oraz 5 lat darmowych aktualizacji oprogramowania.
Honda e:NP1 dziś sprzedawana jest tylko w Państwie Środka, ale producent zastrzega, że auto może trafić na inne rynki. Do Stanów Zjednoczonych czy Europy powinny trafić też większe (i droższe) modele zbudowane na platformie Honda e:N Architecture W, z napędem na tył lub obie osie.