Pojawiają się kolejne ciekawostki na temat elektrycznej Hondy e, która od przyszłego roku dostępna będzie w sprzedaży. Otóż auto w standardzie zostanie pozbawione lusterek bocznych – zastąpią je kamery. To sugeruje, że producent powinien już pracować nad homologacją tego rozwiązania.

Kamery zamiast lusterek: Europa [właściwie] jest gotowa

Czy kamery zamiast lusterek są w Europie legalne? W samochodach ciężarowych pewne konkretne lusterka – klasa V i klasa VI – mogą być zastąpione przez układ kamera-monitor już od 2007 roku za sprawą regulacji ECE nr 46 z 2007 roku.

Jednak w samochodach osobowych sprawa nie jest tak prosta. Według informacji, które posiadamy, na dziś nie ma żadnej ogólnoeuropejskiej regulacji, która pozwalałaby na zastąpienie lusterek klasy III kamerami. Owszem, wybrane auta posiadają takie układy, ale za każdym razem muszą być one homologowane w wybranym kraju, a następnie przedstawiane do akceptacji na forum europejskim.

> Kamery zamiast lusterek – czy w Polsce są legalne? [ODPOWIADAMY]

Honda chwali się jednak takim rozwiązaniem jako dostępnym w standardzie w Hondzie e. Układ ma nie tylko działać lepiej od tradycyjnych lusterek, ale zostanie również przystosowany do funkcjonowania w trudnych warunkach pogodowych i w nocy.

To nie wszystko: w porównaniu do tradycyjnych lusterek kamery powodują obniżenie oporów powietrza o 90 procent, co przekłada się na 3,8 procent niższe opory całego samochodu. Jeśli dodać do tego klamki schowane w drzwiach – co producent również potwierdził – zyskujemy dodatkowe kilometry zasięgu na jednym ładowaniu.

I nawet jeśli zmiana nie będzie kolosalna, warto zwrócić uwagę, że im niższe opory powietrza, tym mniejszy hałas we wnętrzu samochodu. Niższy hałas to mniejsza ilość materiałów wygłuszających, a więc obniżona masa auta, co przekłada się na kolejne kilometry zasięgu na jednym ładowaniu – szczególnie w ruchu miejskim, gdzie ruszanie i hamowanie zdarza się wyjątkowo często.

Honda e to mały miejski elektryk o zasięgu 200 km WLTP, czyli około 170-185 km realnie. Producent podaje zużycie energii wynoszące 20-18 kWh/100 km (WLTP). Po auto można się w tej chwili ustawić w kolejce w Niemczech, sprzedaż powinna wystartować w 2020 roku.

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]