Haker greentheonly zajrzał w pliki konfiguracyjne Tesli Model 3 i znalazł tam kilka bardzo interesujących sugestii dotyczących nowych generacji i funkcji Modelu 3. Wśród nich jest wzmianka o wariancie z baterią o pojemności, uwaga, 100 kWh. Gdyby faktycznie rozpoczęto jej produkcję, samochód osiągałby do 700 kilometrów na jednym ładowaniu!
Tesla Model 3 100 kWh, Tesla Model 3 75 kWh…
Spis treści
Zacznijmy od przypomnienia, jakie są obecnie użyteczne pojemności baterii Tesli Model 3. Wynoszą one:
- Tesla Model 3 Standard Range Plus – 50 kWh (około 54,5 kWh pojemności całkowitej),
- Tesla Model 3 Mid Range (już nieprodukowana) – 62 kWh,
- Tesla Model 3 Long Range – 74 kWh (80,5 kWh pojemności całkowitej).
Haker greentheonly znalazł w plikach konfiguracyjnych Tesli takie oto wzmianki:
Opcja PACK_62_KWH została dodana pod koniec roku 2018, kolejne dwie dodano odpowiednio w marcu i lipcu 2019 roku. Jak pisze haker (źródło), obie przetrwały sprzątanie treści z pozostałości po innych modelach, więc jest szansa, że faktycznie zobaczymy warianty PACK_100_KWH i PACK_75_KWH na rynku – choć naturalnie są to tylko spekulacje.
Wersja „75 kWh” wydaje się być zrozumiała, to po prostu delikatna aktualizacja pojemności akumulatorów do tej, której spodziewa się większość użytkowników i o której nadal regularnie pisze wiele portali internetowych. Mało kto zwrócił uwagę, że użyteczna pojemność baterii Tesli Model 3 to 74 kWh, co Tesla niekiedy sygnalizuje – i co najwyraźniej planowano od 2015 roku:
Znacznie ciekawsza jest edycja „100 kWh”. Skoro Tesla korzysta tutaj z pojemności użytecznych, oznaczałoby to akumulatory o pojemności całkowitej wynoszącej około 106-110 kWh. Zastosowanie ich w Modelu 3 miałoby dwa doniosłe skutki.
Zasięg Tesli Model 3 100 kWh = 650-700 km, ładowanie do 340 kW
Pierwszy z nich to zasięg: Tesla Model 3 100 kWh osiągałaby między 650 a 700 (!) kilometrów na jednym ładowaniu. Z ostatnich wartości podawanych przez Elona Muska dla Tesli Model 3 Long Range AWD 2020 (518 km) wychodzi dokładnie 700 kilometrów, ale warto tutaj zaznaczyć, że pojemniejsza bateria może być trochę cięższa, więc prawdopodobnie nie udałoby się osiągnąć tej wartości.
Drugi skutek jest równie ważny. Tesle ładują się obecnie w szczycie z mocami około 3,4 C (3,4 x pojemność baterii, np. 250 kW dla baterii 74 kWh, 170 kW dla baterii 50 kWh). A zatem przy baterii o pojemności 100 kWh udałoby się osiągnąć ładowanie z mocą 340 kW.
> Pierwszy Tesla Supercharger v3 w Europie uruchomiony. Lokalizacja: Londyn Zachodni, Wielka Brytania
Dodajmy, że ten sam zespół bateryjno-napędowy prawdopodobnie zostanie zastosowany w Tesli Model Y.
Na screenshotach zamieszczonych przez hakera są jeszcze inne ciekawe wzmianki, ale postanowiliśmy, że odłożymy je na osobny tekst, bo ta wydaje nam się najbardziej doniosła. Choć to tylko adnotacja w pliku konfiguracyjnym.