W 2020 roku Grupa Volkswagena może pochwalić się sporym wzrostem liczby dostarczonych aut elektrycznych. Było ich dokładnie 231 600, ponad 3 razy więcej niż rok wcześniej, mimo że całkowita sprzedaż koncernu zjechała z ubiegłorocznego 10,97 miliona do 9,3 milionów egzemplarzy (84,7 proc.).
Wyniki koncernu Volkswagena w 2020 roku
Spis treści
Zgodnie z liczbami, którymi pochwaliła się Grupa, w minionym roku udało się osiągnąć następujące liczby:
- 231,6 tys. dostarczonych aut elektrycznych, czyli 314 procent wyniku z roku 2019,
- 190,5 tys. dostarczonych hybryd plug-in, czyli 275 procent wyniku z roku 2019 (źródło).
Sumarycznie wszystkie auta plug-in stanowiły 4,5 procent całego wyniku sprzedażowego (9 305 400 samochodów). Jako że w 2021 roku cel emisyjny zostanie rozciągnięty na wszystkie produkowane auta, producent będzie musiał albo zwiększyć liczbę elektryków i hybryd plug-in (wstępne szacunki: o około 20-30 procent), albo też szukać innych metod na osiągnięcie założonego wyniku.
Rewelacyjnie wyglądają wyniki dla Europy Zachodniej: podczas gdy w 2019 roku auta plug-in stanowiły w Grupie Volkswagena zaledwie 1,9 procent dostarczonych aut, w 2020 roku wygenerowały już 10,5 procent (!) całej sprzedaży. Ale ten medal ma też drugą stronę: jeśli Europa Zachodnia wygenerowała sprzedaż na poziomie 2,94 miliona samochodów, a 10,5 procent stanowiły modele plug-in, to znaczy, że Europa Zachodnia wchłonęła aż 73 procent wszystkich elektryków i hybryd plug-in.
To znaczy, że Volkswagen – w przeciwieństwie do Tesli – w pozostałej części świata nie istniał jako dostawca aut elektrycznych lub choćby hybryd plug-in, bo dwa gigantyczne kraje, Stany Zjednoczone i Chiny, wchłonęły w sumie zaledwie 113 tys. aut plug-in koncernu.
Najchętniej kupowane samochody elektryczne i hybrydy plug-in Grupy Volkswagena w 2020 r.
Wśród samochodów elektrycznych najlepiej sprzedawały się:
- Volkswagen ID.3 – 56,5 tys. egzemplarzy,
- Audi e-tron – 47,3 tys. egzemplarzy,
- Volkswagen e-Golf – 41,3 tys. egzemplarzy,
- Volkswagen e-Up – 22,2 tys. egzemplarzy,
- Porsche Taycan (!) – 20 tys. egzemplarzy.
Na tej podstawie łatwo wywnioskujemy, że trojaczki e-Up/CitigoE iV/Mii Electric zostały wyprodukowane w liczbie co najwyżej 62,2 tysięcy egzemplarzy. Kto zatem czekał w Polsce na „lepszą ofertę na CitigoE iV” mógł się srogo rozczarować.
Wśród hybryd plug-in królował klasyk:
- Volkswagen Passat – 27,2 tys. egzemplarzy,
- Audi Q5 – 23,5 tys. egzemplarzy,
- Porsche Cayenne – 21,5 tys. egzemplarzy,
- Skoda Superb – 16,4 tys. egzemplarzy,
- Volkswagen Golf – 15,2 tys. egzemplarzy.
Zdjęcie otwierające: roczna sprzedaż hybryd plug-in i elektryków koncernie Volkswagena (c) Volkswagen AG