Niedawno jeden z naszych Czytelników zdradził nam w tajemnicy, że pewien duży polski dealer stanowczo odradzał mu Volkswagena ID.3. To jednostkowy przypadek, żaden dowód, ale okazuje się, że niemieccy sprzedawcy też raczej nie angażują się w oferowanie nowego elektryka Volkswagena. Pokazało to Greenpeace wykorzystując badania z udziałem „tajemniczego klienta”.
Tajemniczy klient w Niemczech niezbyt zachęcany do elektrycznego VW ID.3
„Tajemniczy klient” to podstawiona osoba, która reprezentuje jakąś firmę lub organizację i podaje się za normalnego klienta, by sprawdzić, jak zostanie obsłużona. Volkswagen ID.3 to, wiadomo, nowy samochód elektryczny Volkswagena. Borykający się z problemami wieku dziecięcego, posiadający (stopniowo rugowane) błędy w oprogramowaniu, ale oferujący spory zasięg i dobrze jeżdżący.
Badanie Greenpeace polegało na 50 wizytach w wybranych z 865 niemieckich salonów Volkswagena. „Tajemniczy klienci” z badania mieli profil, który pasował do zakupu VW ID.3. Połowa z nich miała wybierać między elektrycznym ID.3 i spalinowym Golfem, druga połowa odwiedzała salon bez konkretnych preferencji.
W pierwszym przypadku auto elektryczne zostało zalecone 7 z 25 klientów (28 procent), w drugim zaledwie 1 klient usłyszał, że pasowałby mu Volkswagen ID.3. Niektórzy ze sprzedawców powtarzali mity dotyczące elektryków, by zniechęcić do nich potencjalnego nabywcę. Auta elektryczne pojawiały się we wszystkich rozmowach, a mimo to 84 procent sprzedawców nie zalecało VW ID.3.
Na 48 procent pytań dotyczących bezpieczeństwa, dostępności stacji ładowania, możliwości ładowania w domu udzielono błędnych odpowiedzi lub nie udzielono ich wcale (źródło).
Jak bronią się dealerzy? Twierdzą, że Volkswagen nie przygotował lub nie motywuje ich do sprzedaży elektryka. Samochód jest bowiem oferowany w modelu agencyjnym, przypominającym Teslę, w którym rola salonu jest marginalizowana. Mógłby on nawet nie istnieć albo istnieć tylko na ostatnim etapie, gdy zachodzi konieczność przechowania auta przez kilka dni i wydania go klientowi – ten model sprzedaży przyjęto we wszystkich autach z serii ID.
Z całym badaniem „Z zaciągniętym hamulcem” można się zapoznać TUTAJ (w języku niemieckim).
Zdjęcie otwierające: strona tytułowa raportu (c) Greenpeace